S jasným cílem zvítězit vstupuje do letošních voleb hnutí ANO, které doufá, že podobně jako v roce 2017 zaboduje i u jihomoravských voličů. Na jižní Moravě sází uskupení v čele s premiérem Andrejem Babišem na to, že je k vítězství v kraji znovu dovede žena. Důvěru tentokrát získala u straníků vicepremiérka, ministryně financí a brněnská rodačka Alena Schillerová.
Sedmapadesátiletá politička vystudovala právnickou na Masarykově univerzitě, pochlubit se může titulem PhD. Většinu profesní kariéry se zabývá daňovou problematikou. Začátkem devadesátých let pracovala jako právnička na Finančním úřadě Brno-venkov, kde postupně získala pozici zástupce ředitele a úřad posléze rovněž vedla. Ředitelskou funkci zastávala také na odboru právního a daňového procesu Generálního finančního ředitelství a byla rovněž náměstkyní ministra financí pro daně a cla. Hlavní průlom v politické kariéře nastal pro vrcholnou státní úřednici v roce 2017, kdy ji premiér Andrej Babiš pověřil jako nestraničku šéfováním státní kasy. Stala se tak vůbec první ženou v české historii, která stanula v čele ministerstva financí, v němž se například zasadila o vznik EET, kontrolního hlášení nebo zrušení superhrubé mzdy. Nyní věří, že na konto ANO získá dostatek hlasů, aby resort mohla řídit i nadále.
„Celou dobu jsem jako ministryně financí snižovala státní dluh. Nyní přišla neočekávaná bezprecedentní zdravotní a následně i ekonomická krize, ve které stát musel lidem a podnikatelům pomoci. A toho rozhodně nelituji. Ráda bych ale teď dostala příležitost podílet se znovu na konsolidaci veřejných financí,“ vyjmenovává Drbně Schillerová důvody, proč by lidé vhodit hlas do volební urny právě s kandidátkou ANO.
Vicepremiérka, která v poslední době vydatně cílí na voliče například na sociálních sítí, považuje jižní Moravu za svou srdeční záležitost. Zároveň ale v rodném regionu vidí několik problémů, jež je možné řešit nejen z krajské, ale také z celostátní úrovně. Zmiňuje například problematickou oblast dopravy, v níž regionu chybí lepší dálniční a železniční spojení s okolními velkoměsty. Upozorňuje ale také na problematiku sucha.
„Chci, aby se v novém volebním období začala stavět vysokorychlostní železnice Praha-Brno-Břeclav. Když zkrátíme cestování mezi jižní Moravou a Prahou o více než hodinu, zvedneme tím hodnotu každé jihomoravské parcely, zlepšíme životní prostředí a usnadníme mobilitu pracovní síly,“ říká přesvědčivě právnička, která se domnívá, že z ministerské pozice pomáhá regionu s několika investičními projekty. Při otázce na potíže kraje považuje za důležité zmínit ještě jeden bod. Je jím sucho. Podle Schillerové je problematiku potřeba řešit třeba kvalitními projekty na zadržování vody v krajině.
Schillerová se uchází o hlasy voličů vůbec poprvé, navíc v pozici lídra na jižní Moravě, kde ji nečeká vůbec snadný úkol. Při posledních volbách totiž babišovci u jihomoravských voličů zabodovali. Hnutí s přehledem zvítězilo se ziskem 24,55 % hlasů, což přineslo formaci celkem osm mandátů. Nyní věří nejen politička v podobný, ne-li lepší výsledek.
„Budu spokojena se 7-8 mandáty. Když získáme 8 mandátů, bude to o jeden víc než v předchozích volbách a to bych považovala jednoznačně za úspěch,“ věří rodačka z moravské metropole, jež ale jedním dechem dodává, že ji čeká pořádná fuška. „Samozřejmě jsem si ale vědoma síly svých konkurentů, které respektuji. Na jižní Moravě to bude zkrátka, jak jsem se nedávno dočetla i v médiích, souboj těžkých vah,“ připouští jihomoravská jednička.
K volebnímu vítězství v roce 2017 dovedla ANO Taťána Malá, jejíž politická kariéra však výrazně pohasla. Politička musela v roce 2018 po 13 dnech opustit pozici ministryně spravedlnosti, protože se při své diplomové práci na Mendelově univerzitě dopustila podle odborníků plagiátorství. Letos hnutí vsadilo na Malou znovu, nachází se čtvrté pozici kandidátky. Dvojkou je pak emeritní rektor Vysokého učení technického Karel Reis, jenž je také poslancem. Na 34členné kandidátce zaujme voliče pak třeba někdejší krasobruslařská hvězda René Novotný, jenž vedl v minulém volebním období městskou část Brno-Židenice. Startuje pod číslem 20.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.