Zatímco ostatní česká pohostinství bojují s propady tržeb, na jižní Moravě se letos gastronomii velmi daří. Brno v některých odvětvích dokonce poráží i hlavní město. Podniky nejvíc vydělávají na vínu, které si ale lidé vybírají levnější než v Praze. Jedlíci mají v oblibě také asijské polévky, brněnský guláš, jenž je nejdražší v celém tuzemsku, si naopak velmi nedopřávají.
Ačkoli jinde v Česku gastronomie zažívá úpadek, Brňané se za dobré jídlo nebojí utrácet. Vyplývá to ze zjištění společnosti Dotykačka, která do tuzemských restaurací dodává pokladní systémy. „Právě v Brně jsme za letošek zaznamenali jeden z nejvyšších nárůstů tržeb v gastronomii. Meziročně vyskočily o dvanáct procent,“ uvedl ředitel Dotykačky Petr Menclík.
Brněnským kuchačům se vyplácí hlavně otevřenost k novým věcem a experimentování. „Vznikají tu inovativní podniky, které se odpoutávají od tradiční české kuchyně a přinášejí fúze nejrůznějších světových konceptů, díky čemuž se regionu daří,“ sdělil odborník na gastronomii Luboš Kastner.
Obyvatelé jihomoravské metropole nejčastěji navštěvují kavárny, které letos vydělávají o deset procent víc. Naopak obliba nočních podniků se snižuje. „Může za to změna spotřebitelského chování. Za posledních pár let se významná část konzumace alkoholu přesunula z tradičních barů a hospod do kaváren, kde si lidé zejména v letních měsících oblíbili popíjení míchaných drinků na zahrádkách už v odpoledních hodinách,“ vysvětlil Menclík.
Kromě kaváren se Brňané často vydávají do bister a rychlých občerstvení, která oproti celorepublikovému průměru vydělávají až dvakrát více. Ani dalším službám v Jihomoravském kraji se ale tento rok nevede špatně. Plusových hodnot dosahují hotely, kluby, diskotéky i hospody. V lehkém mínusu zůstávají pouze bary a kiosky.
Největší podíl na celkových tržbách v jihomoravském pohostinství má víno, které tvoří více než čtyři procenta všech zisků. Zhruba stejně si vede i v Praze. V hlavním městě se ale pijí dražší vína v menším množství, zatímco na jižní Moravě preferují víno až o třicet procent levnější, zato se ho vypije výrazně větší množství.
„Další překvapivě výdělečnou položkou jsou polévky. Prodá se jich tady dvakrát více než jinde,“ prozradil ředitel rozvoje produktu a služeb společnosti Dotykačka Vladimír Sirotek. Zákazníci si oblíbili hlavně syté asijské polévky, které se konzumují místo hlavního chodu. Naopak tradiční český pokrm, guláš, se zde oblibě příliš netěší. „Důležitou roli v tom hraje jeho cena, v Brně je průměrná cena guláše necelých dvě stě korun, což je nejvíc v celé republice,“ dodal Sirotek.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
to asi bude tím , že za guláš zaplatíte několikrát více jak za polívku...není to vina lidí, že musí šetřit
Jak vypadáte po guláši a jak po vietnamské polívce? Gulášníků chodí kolem nás čím dál více a hezky jim tloustnou líce....
Na guláši není nic špatného. To jak kdo vypadá, je o celkové životosprávě.
Nejnavštěvovanější gastropodniky v Brně jsou vietnamská bistra s dotykačkou ...a vlastně to by odpovídalo i na tu oblibu asijských pelévek