Největší brněnský park dostal obnovené historické cesty. Rekonstrukce ale mezi lidmi budí rozpaky. Mezi zelení v Lužánkách vyrostla kamenitá pěšina s pruhem pro sportovce. Běhat ale musejí v řadě za sebou, vedle sebe se totiž nevejdou.
Podoba cest v lužáneckém parku, která vzniká na základě návrhů nedávno zesnulého architekta Ivara Otruby, se vrací k jejich historickému vzhledu. Zatímco na většině povrchu každé pěšiny jsou drobné kameny, pětinu zabírá úzký tartanový pruh pro běžce. „Oba povrchy zasakují vodu a respektují historii Lužánek. Mlatové cesty tu dříve bývaly," řekl k rekonstrukci náměstek brněnské primátorky Petr Hladík (KDU-ČSL).
Kamenivo, jež pokrývá nové cesty v parku ve středu Brna, pochází stejně jako většina podobných povrchů v moravské metropoli z lomu Lomnička u Tišnova. Brňanům se ale návrat k původnímu zpracování nepozdává. Bojí se prachu, bahna i nevhodného terénu pro rodiče s dětmi.
Čtvrtek, 22. července 2021, 12:15
Pěší v oblíbeném brněnském parku Lužánky se budou od příštího roku procházet po nových cestách. Investici za necelých 16 milionů korun, která zahrnuje přeměnu současných asfaltových cest a rekonstrukci vstupu do parku, schválili brněnští radní.
Na pěšinách se totiž nacházejí i větší kusy kamenů, které mohou zamávat s koly kočárků i dětských koloběžek. Dosud byly lužánecké cesty pokryté asfaltem. „Toto je skutečně zpackaná oprava. Běžecký pás je úzký, navíc při jakémkoliv počasí bude preferovaný všemi uživateli před mlatovou cestou. Za deště na něm není bláto, za sucha nepráší. To už jste měli tím povrchem udělat celou šíři cesty," postěžoval si ve facebookové diskuzi Tomáš Lerch.
Na zhruba osm desítek centimetrů širokém a neoznačeném běžeckém pásu se netísní jen běžci, ale také běžní návštěvníci parku. „Budou po něm chodit všichni, kdo nebudou chtít chodit po nepohodlném mlatu a všichni s kočárky," podotkl na facebooku Aleš Stuchlík.
Podle Veřejné zeleně města Brna, která má největší a nejstarší brněnský park ve správě, vznikl běžecký pruh na základě požadavku od lidí. „Pruh pro běžce si v parku vyžádali občané. Velikost pásu je kompromis, jelikož zároveň potřebujeme zachovat dosavadní architekturu parku, dostatečný prostor pro pěší a dbát na potřeby okolní zeleně,“ řekl Drbně ředitel městské příspěvkovky Jozef Kasala.
Rekonstrukce, která se dotkne pětiny tras v Lužánkách, potrvá do konce letošního roku. Zároveň s dalšími mlatovými cestami se v parku objeví také nové veřejné osvětlení a lavičky.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.