Brněnskému dopravnímu podniku loni klesly výnosy o 43 milionů na 3,03 miliardy korun. Klesl i zisk, a to o devět milionů na 180 milionů, nicméně značně překročil plán. Společnosti ovládané městem se totiž podařilo výrazně šetřit, na druhou stranu se však potýkala s poklesem tržeb z jízdného a menším zájmem lidí o cestování MHD.
Dopravní podnik dostal loni od města kompenzaci stejnou jako o rok dříve, tedy 1,73 miliardy korun, kterou později město navýšilo kvůli objednávce další dopravy. Přitom bylo nutné na začátku roku na požadavek města omezit výkony a ušetřit 50 milionů korun.
Dále se dařilo šetřit díky nově nastavenému systému při opravách tramvají a při výhodném nákupu elektřiny, které se navíc díky příznivým klimatickým podmínkám spotřebovalo méně.
Naopak tržby z jízdného se propadly o 22 milionů na necelou miliardu, cestujících bylo o 800.000 méně. "Je to dáno jak snížením počtu spojů, tak také celkovou ekonomickou situací," uvedl ve zprávě generální ředitel Miloš Havránek. Snížila se také efektivita vymáhání pokut za jízdy na černo. Částečně se podařilo kompenzovat výpadky tržeb díky komerční přepravě, především pro České dráhy.
Dopravnímu podniku se loni nepodařilo investovat do plánované obnovy vozového parku a kromě pěti nových minibusů přesunul investice do letošního a příštího roku. Získal pouze rekonstruované tramvaje Vario a pět ojetých trolejbusů z Hradce Králové.
Letos už dopravní podnik koupil dalších pět minibusů, obdržel první část 36kusové dodávky kloubových autobusů a chystá se k nákupu 30 kloubových trolejbusů a rekonstrukci dalších 12 tramvají Vario. V nejbližších dnech přebere i první autobusy na plyn, jichž bude mít během příštího roku sto, a obnoví tak třetinu všech autobusů. Jde o investice za stovky milionů korun, na některé z nich se podařilo získat dotace z Evropské unie.
Nadále se však vleče spor se Škodou Transportation kvůli konečné ceně tramvají, které jsou v Brně od roku 2009. "Aktuálně se vyjednává o podmínkách dohody, na kterou by strany sporu přistoupily," sdělila mluvčí Linda Hailichová.
Na konci loňského roku měl dopravní podnik v provozu 765 vozidel, což je téměř stejně jako před rokem. Z toho bylo 312 tramvají, 152 trolejbusů a 301 autobusů.
Ekonomické ukazatele Dopravního podniku města Brna
2011 | 2012 | 2013 | |
výnosy (v tis. Kč) | 3,029.000 | 3,072.000 | 2,963.000 |
zisk (v tis. Kč) | 179.800 | 188.600 | 119.583 |
kompenzace od města (v tis. Kč) | 1,744.000 | 1,733.000 | 1,666.000 |
počet přepravených osob (v tis.) | 351.454 | 352.274 | 354.566 |
Zdroj ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.