Dlouhé kolony, netrpěliví řidiči a nekonečné čekání. To je téměř každodenní nepříjemná realita na dálnici D1 Brně. Stavbaři nyní extrémně zatížený úsek mezi křižovatkami Brno-centrum a Brno-jih rozšíří ze čtyř na šest pruhů. Práce s sebou ale přinesou nepříjemné omezení, které potrvá až do roku 2025.
První dělníci se dali do práce na dlouho očekávaném rozšíření dálnice D1 na 1,4 kilometru dlouhém úseku v jihomoravské metropoli, kudy denně projede okolo osmdesáti tisíc aut. Stavba, jež navýší kapacitu dopravní tepny mezi sjezdy na Vídeň a na Bratislavu, přinese také četná omezení. Na trase od exitu 194 k exitu 196 tak řidiči zavzpomínají na dobu, kdy stavbaři kopali mezi Prahou a Brnem.
Vozidla projedou dvěma pruhy v každém směru na jednom dálničním pásu. Na rozdíl od předchozí modernizace budou jízdní pásy širší, i tak lze ale zejména ve špičce očekávat obtíže. Na jeden pruh omezí silničáři provoz v nočních hodinách. „Vzhledem k vysokým dopravním intenzitám se v místě často tvoří kolony i bez jakéhokoliv omezení, neboť aktuální čtyřpruh není schopný takový počet vozů kapacitně pojmout. Je to první úsek na D1 u Brna, kde k takovému zkapacitnění dojde,“ představil plány generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Zřízení třetích pruhů silničáři v dalších letech plánují na celé trase od Kývalky po Holubice. Na cestě zrekonstruují také vozovky, mosty a odvodnění. Vybudují i protihlukové stěny, které uleví obyvatelům v Brně a přilehlých obcích.
Šoféři projíždějící stavbou si musí dávat pozor zejména na rychlost, jež je omezená na osmdesát kilometrů v hodině. Chování řidičů hlídá zhruba pět hlídek policistů na motorkách. Podle ředitele jihomoravské policie Leoše Tržila spustili také monitorovací centrum s kamerovým systémem, který jim pomáhá posily efektivněji řídit.
Pro cestující policisté připravili třináctero pouček, kterých se mají držet, aby předešli nebezpečným situacím. Šoféry například upozorňují, aby takzvanou záchranářskou uličku pro složky integrovaného záchranného systému tvořili už při řazení do kolony. Kromě základních rad, jako je dostatek paliva a zvýšená opatrnost, zdůrazňují zejména jedno doporučení. Pokud je to jen trochu možné, měli by řidiči zvolit jinou cestu.
Komplikace kvůli náročnému projektu za více než miliardu korun potrvají až do roku 2025. Zhruba za rok se silničáři chtějí pustit do přestavby křižovatky Brno-jih, tedy propojení dálnic D1 a D2. Křižovatka na 194. kilometru přijde na řadu až s celým sousedním úsekem.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.