Vstříc bezpečnější železniční dopravě se vydali vědci z Brna. Pomocí malých elektrických senzorů dokážou obyčejnou vlakovou kolej proměnit na chytré zařízení, které vycítí různá rizika, jako je sesuv půdy nebo poškození vozu. Umělá inteligence, kterou využijí i městští dopravci, tak ušetří peníze za opravy nebo zabrání nehodám.
Před nebezpečím na železničních tratích nově ochrání vlaky i cestující speciální sledovací zařízení. Na chytrém systému, který pomocí nasbíraných dat rozpozná hrozící kolejové závady, pracují brněnští výzkumníci. Kromě diagnostiky stavu železnice se odborníci zaměřují i na řešení, jež upozorní na poškození projíždějících vlaků. Instalace technologie netrvá víc než pár desítek minut.
„Systém jsme nasadili do testovacího provozu na soukromé trati jednoho velkého průmyslového podniku v Česku a na regionální trati na Tchaj-wanu,“ uvedl za Ústav mechaniky těles, mechatroniky a biomechaniky strojní fakulty Vysokého učení technického v Brně (VUT) Zdeněk Hadaš.
Dvouletým testováním vědci získali rozsáhlou sadu dat o průjezdu vlaků. Informace nyní využívá umělá inteligence, která pomocí algoritmu sleduje stav kolejí a případné změny podloží, závady nebo velké opotřebení.
Při vývoji technologie český tým vědců narazil i na další možnosti, jak systém využít. Protože jsou senzory velmi citlivé, zachytí odchylky od technického standardu i u samotných vlaků. Výzkumníci věří, že se tento unikát ve světě dobře uchytí a dopravci o něj projeví velký zájem.
„Cílem je nyní vytvořit řešení, které diagnostiku zautomatizuje. Využití má svůj význam nejen pro vlaky, ale i ve městech pro tramvaje, protože poškozená kolejová vozidla ničí trať a naopak, poškozená trať zase ničí kolejová vozidla,“ dodala za Fakultu strojního inženýrství VUT Iveta Hovorková.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.