V Brně vypukla nová stavební sezona, která bude ve znamení dokončování velkých projektů nebo výměny inženýrských sítí. Dojde například na přeložení tramvajové trati do Plotní ulice, pokračování stavby velkého městského okruhu, rekonstrukci křižovatky u Semilassa nebo opravu vodovodu v Šumavské ulici.
Mezi největší projekty, které se letos plánují v moravské metropoli dokončit, patří přeložení tramvajové trati z ulice Dornych do Plotní. Miliardová stavba trvající již od března 2018 skončí zřejmě v srpnu, kdy po nové trati po dlouhodobé výluce dojede tramvaj linky 12 zase do Komárova. Dělníci už v místech nové trati položili koleje, instalovali protihlukové stěny nebo postavili zastávky.
Oddechnou si také motoristé, kteří kvůli stavebním pracím vydýchávají okolo Zvonařky částečné uzavírky. V úseku navíc od dnešního dne (pondělí) platí nové omezení. „Režim dopravy zůstává stále 1+1, tedy vždy jeden jízdní pruh v každém směru. Zatímco nyní jezdili řidiči obousměrně v jízdním pruhu ve směru od Dornychu k Plotní, nyní bude doprava svedena do protisměrného pruhu. Předpokládaná délka tohoto opatření je do konce letošního dubna,“ uvedla Anna Dudková z tiskového oddělení brněnského magistrátu.
U nové tramvajové trati do Komárova už stojí nové zastávky
K Investičně nejnákladnějším a dlouhodobě očekávaným projektům patří budování velkého městského okruhu. Hlavním investor stavby, jímž je Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), chce pokračovat v pracích na Žabovřeské a odstartovat práce v úseku Tomkovo náměstí a Rokytova. V prvním případě se začne od dubna s ražbou tramvajového tunelu ve skále pod Wilsonovým lesem. „Posunutí trati umožní zlepšit průjezdnost lokalitou,“ tvrdí ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala.
Finále stavby, po němž se rozšíří silnice na čtyři pruhy a odstraní pomyslný dopravní špunt, se čeká v roce 2024. V témže roce mají skončit práce i na Tomkově náměstí, kde s výstavbou začne v následujících měsících. Obě nové části velkého okruhu vyjdou na bezmála 4,5 miliardy korun.
Tramvajový tunel a rozšíření silnice mají být v Žabovřeské ulici hotové do roku 2024
ŘSD plánuje v létě odstartovat rovněž opravu povrchu v Hradecké ulici, úpravy a údržbu Pisáreckého a Královopolského tunelu nebo v ulici Sportovní opravovat výjezdové rampy u železničního uzlu Královo Pole.
Další opravy silnic mají na starost krajská správa a údržba silnic. Týká se to například křižovatky Jedovnická–Žarošická, kde se začne s úpravami v létě, nebo opět ulice Bělohorská. Tam se od letošní února pustili dělníci do rekonstrukce mostů přes tramvaj a přes vlečku. Náklady činí bezmála 100 milionů korun a hotovo má být letos.
„U mostu přes tramvaj se jedná o demolici větší části původní konstrukce a výstavby nové, u mostu přes vlečku potom o výměnu mostního svršku. Práce probíhají po polovinách, při zachování provozu v režimu 1+1,“ popsala Dudková.
Brno plánuje nejen dopravní projekty, ale také například zahájit první etapu projektu protipovodňové ochrany města od koupaliště Riviéra podél Poříčí po viadukt na Uhelné. Další investice půjdou do výměny vodovodů, což týká od října například Šumavské ulice, Tuřanky nebo centra města, kde se uskutečňují práce okolo ulic Besední a Veselá.
Pokračovat bude také výměna parovodů za horkovody, jichž se ujmou Teplárny Brno. Celkové náklady letošní etapy činí bezmála 261 milionů korun. Týkají se například ulic Bratislavská, Soudní nebo Křížkovského, kde se rovněž pracuje za 49 milionů korun na 348,3 metrech kanalizace a 419,5 metrech vodovodu.
„Každý vyměněný kilometr parovodu za horkovod znamená roční snížení emisí o 336 tun CO2. Po dokončení celé rekonstrukce to bude stejné, jako by z Brna zmizelo deset tisíc aut. Po přepojení každá z domácností ušetří v ročních nákladech za teplo v průměru kolem 1500–2000 korun,“ popsal Petr Fajmon, generální ředitel Tepláren Brno, které na jaře začnou i s výměnou sítí na Mendlově náměstí.
V okolí ulic Česká se v posledních měsících pracuje v podzemí
Rovněž Dopravní podnik města Brna (DPMB) se připravuje do akce. Stěžejním projektem pro letošní rok bude rekonstrukce tramvajového trianglu u Semilissa za více než 40 milionů korun. V oblasti, kde se rovněž vyměňuje od března vodovod, čekají omezení na řidiče, tak cestující MHD, jichž se dotkne výluka linek 1 a 6.
„ Od dubna do června bude linka 6 odkloněna do vozovny Medlánky, v červenci pak bude linka 1 odkloněna do zastávky Královo pole-Nádraží,“ uvedla již dříve mluvčí DPMB Hana Tomaštíková.
Mezi další projekty, na nichž bude městský dopravce pracovat, je rekonstrukce tramvajové smyčky v Komárově, výměna trakčního vedení v ulici Šlapanická nebo pokračování výstavby na prodloužení trati šaliny k bohunickému kampusu.
Na cestě z Komárova, kde se bude rekonstruovávat smyčka, už stojí koleje i tramvajový zelený pás
Podle brněnské primátorky Markéty Vaňkové (ODS) se město snaží investiční akce koordinovat. „Příkladem jsou například práce na Tuřance, kde se prostřídají plynaři a Brněnské vodárny a kanalizace. Podobné sladění více činností na jedné ulici umožňuje rozkopat daný úsek pouze jednou a udělat vše, co je zde nezbytné. Uzavírka se tak netříští zbytečně do více let,“ myslí si primátorka.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.