Už devátým rokem pracují brněnské Teplárny na výměně parovodů za modernější horkovody. Ty jsou šetrnější k životnímu prostředí a šetří peníze odběratelům. Plně horkovodní síť by Brno mělo získat v roce 2022 – vzhledem k čistotě ovzduší to bude obdobné, jako by z Brna zmizelo na 10 tisíc aut. V minulých letech výměna parovodů přinesla významné dopravní komplikace, letošek by měl být jiný.
Výkopové práce některých staveb na letošní etapě rekonstrukce začaly již v průběhu března a dubna, na přelomu dubna a května se začne pracovat také v dalších lokalitách. Rekonstrukce bude ukončena nejpozději na konci října. Práce však nijak výrazně nenaruší dopravu. Jedinou výjimkou je část Cejlu.
„Postupovali jsme v součinnosti s novou pracovní skupinou Koordinátora oprav a uzavírek, abychom v rámci možného omezili negativní dopady na dopravu a život ve městě. Na Cejlu jsme například začínali v předstihu právě proto, aby na nás přes prázdniny mohl navázat dopravní podnik s rekonstrukcí tramvajové tratě,“ uvedl ředitel tepláren Petr Fajmon.
NAPSALI JSME: Řidiče čeká letos v Brně rok dopravního pekla. Město ucpou další masivní uzavírky
V letošním roce přibude 8,2 kilometrů horkovodů a k definitivnímu dokončení v dalších letech bude scházet nahradit 17 kilometrů parovodů. Přepojeno bude letos dalších 53 odběrných míst. Nižší ztráty tepla se ročně projeví pro průměrnou domácnost úsporou kolem 1500 až 2000 korun.
Moderní horkovodní soustava přinese úspory také teplárnám. „Zvýšíme výrazně efektivitu distribuce tepla a snížíme tepelné ztráty, což bude po dokončení rekonstrukce znamenat pro teplárny úsporu více než 100 milionů korun ročně,“ upřesnil ředitel tepláren Petr Fajmon.