Na brněnském gymnáziu ve Vídeňské ulici vrcholí pilotní projekt spolupráce s lyceem v italském Livornu. Z Brna se do něj zapojila třída šestiletého studia zaměřená na programování a z Itálie třída specializovaná na moderní výzkum v oblasti přírodních věd. Studenti se učili společně pomocí simultánních on-line hodin, projektů a také při týdenní návštěvě v Livornu a v Brně. Projekt se soustředil na rozvoj multioborového vzdělávání, konkrétně na propojení matematiky, fyziky a programování, řekl ředitel brněnského gymnázia David Andrle.
Spolupráce vznikla více než před rokem, kdy Andrle s bývalou absolventkou gymnázia a dlouholetou učitelkou na italském lyceu Hanou Matouškovou debatoval o tuzemském vzdělávacím systému. „Chtěli jsme mírně inovovat vzdělávací programy a moderním způsobem propojovat předměty, což je v Itálii poměrně běžný trend. Studenti tam uvažují nad pojetím témat s nadhledem více předmětů. Proto jsme se rozhodli uspořádat projekt, který by tyto metody vzdělávání s konkrétními třídami vyzkoušel," uvedl ředitel.
Matoušková učí v Itálii matematiku a fyziku déle než 30 let. Působí na škole Liceo Statale Francesco Cecioni s 2100 žáky. „Škola má sedm výběrových tříd a na matematicko-fyzikální úrovni probíráme spoustu vysokoškolských témat. Obávali jsme se trochu, jak to čeští studenti zvládnou, také s ohledem na to, že jsou o rok mladší. Výsledky ale přesáhly naše očekávání. Úroveň znalostí byla na extrémně vysoké úrovni a všechny děti k řešení úloh přistupovaly konstruktivně, cílevědomě a s touhou osobního růstu," uvedla.
Studenti si společně vyzkoušeli také obdobu italské ústní maturity. „Student si vylosuje jedno téma, což může být třeba jen slovo, a za deset minut jej musí prolnout do všech šesti až osmi maturitních předmětů a pak o tom 50 minut mluvit. Hodnotí se přitom právě to, jak téma dokáže mentálně propojit a ukázat, že nad ním uvažoval. Při písemné maturitě v Itálii je u matematiky a fyziky společný test, kde se jeden obor prolíná do druhého a žák tomu musí opravdu rozumět," doplnila.
Spojování předmětů si chválil student druhého ročníku brněnského gymnázia Lukáš. Podle něj také italská maturita více přispívá k celkovému rozvoji studentů. Italští žáci naopak ocenili třeba dobrou úroveň angličtiny českých protějšků i to, jak přátelští a nápomocní byli. Zástupci obou škol by v projektu rádi pokračovali i v příštích letech. Zatím ale není jasné, zda to bude s těmi stejnými třídami, novými, či jinou formou.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.