Studují na prestižním gymnáziu, v osmnácti založili vlastní firmu a nyní pomáhají s integrací ukrajinských dětí do českého školství. Trojice brněnských studentů vyvinula webovou aplikaci, která usnadňuje komunikaci a boří jazykovou bariéru ve třídách.
Původně měla webová aplikace Comenio sloužit pouze k překonávání komunikační ostýchavosti dětí, nakonec se pod taktovkou brněnských studentů Ondřeje Sukače, Tomáše Kroupy a Daniela Burkrata proměnila v pomocníka v době ukrajinské krize. „Aplikaci jsme vyvinuli na podzim v rámci akce hackaton, při níž jsme měli za úkol vyřešit určitý problém pomocí digitálních technologií. Jejím cílem primárně bylo pomoci dětem, které se bojí vyjádřit ve škole, protože mají strach z posměchu ostatních žáků,“ popsal Sukač.
Svůj projekt chtěla nadaná trojice gymnazistů vyvíjet a posouvat dál. V době, kdy odstartovala válka na Ukrajině, proto byly další plány jasné. Studenti se rozhodli upravit aplikaci tak, že díky jednoduchým funkcím pomáhá integrovat ukrajinské žáky do českého školního systému.
Comenio funguje intuitivně. Učitel na webu vygeneruje místnost, do které se žáci připojí. Děti pak mohou v průběhu hodiny beze strachu posílat vyučujícímu individuální zprávy či jednoduchá předvolená upozornění, kterými dají najevo, že nerozumí učivu nebo nestíhají.
Více funkcí má k dispozici právě učitel. „Ten může s žáky přes aplikaci jednotlivě komunikovat, posílat upozornění, ať se více projevují, nebo kontrolovat, kolik procent žáků splnilo zadaný úkol. Všechna upozornění se dají posílat v češtině i ukrajinštině a automaticky se překládají do druhého jazyka," vysvětlil Kroupa.
Aplikace Comenio byla původně určena pro české žáky, nyní ji díky automatickým překladům mohou využívat také Ukrajinci
S hotovou aplikací oslovili studenti asociace středních i základních škol či ministerstvo školství, kde získali pozitivní zpětnou vazbu. Nyní mají v plánu s Comeniem, do kterého se denně přihlásí asi dvě stě uživatelů, expandovat také do zahraničí. „Ideální by bylo, aby se aplikace v září dostala do celého regionu východní evropy, kde je situace nejvážnější. Je důležité, aby učitelé a ředitelé škol věděli, že existuje snazší možnost než zaměstnávat překladatele," popsal devatenáctiletý Kroupa.
Nejedná se o první projekt, který prošel rukama aktivních středoškoláků. Studenti Gymnázia Brno-Řečkovice si již v osmnácti letech založili vlastní digitální studio, navíc je nyní čeká maturitní zkouška a přijímačky na vysoké školy. „Máme toho teď hodně, ale dá se to zvládat. Aplikaci plánujeme rozšiřovat po dokončení školních povinností,“ vysvětlil Sukač, který po střední škole narozdíl od svých kolegů nemíří na technický obor, nýbrž na brněnská práva.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.