Soudobé umění v nejširším smyslu slova přináší do brněnského veřejného prostoru bienále Sochy v ulicích. Šestý ročník, který začal ve středu, přinesl do města 13 prací od autorů z Česka i ciziny. Někteří vytvořili trojrozměrná díla, která se blíží soše v klasickém smyslu, jiní provedli nenápadné zásahy, které mění pohled kolemjdoucích na brněnská zákoutí, jedna socha naopak nemá viditelnou podobu žádnou, zato velmi nahlas dýchá.
Už tradičně chce projekt Sochy v ulicích – Brno Art Open, který ve spolupráci s městem pořádá Dům umění města Brna, nabídnout nový a neotřelý pohled na fenomén zvaný socha a současně rozvinout diskusi nad smyslem a účelem výtvarného umění ve veřejném prostoru.
Brňané se tak ani letos nebudou v ulicích a dalších prostorách města setkávat pouze se sochami v úzkém slova smyslu, ale také s uměleckými instalacemi a performancemi. „Na umění oceňujeme jeho schopnost vzdorovat jednoznačné interpretaci,“ zdůrazňují kurátoři letošní přehlídky Tomáš Knoflíček a Libor Novotný, kteří si jako její zastřešující téma zvolili titul životopisu J. W. Goetha Báseň a pravda/Dichtung und Wahrheit.
Odkazují tak na vztah mezi vědou a uměním, na to, jak se střetává či míjí poetické a exaktní myšlení. Společně s umělci i diváky chtějí hledat, nikoliv nutně nalézat podstatu tzv. umělecké pravdy i její – byť jen vnější – souvislost s aktuálním fenoménem post-pravdy.
„Umění nezapadlo a nezapadá do uzavřeného rámce vědeckého myšlení, nenabízí jednoznačné odpovědi, a i když o něm v minulosti platilo přesvědčení, že disponuje schopností dotýkat se pravdy, dnes je vystaveno spíše nedůvěře a všeobecné skepsi,“ vysvětlují Knoflíček s Novotným východiska své kurátorské práce.
O pozornost „kolemjdoucích“ letos usiluje třináct umělců z Česka, Slovenska, Polska, Německa či Nizozemska. Před vchodem do Domu umění bude například znepokojivě čnít v létě nepatřičná Kinterova hora zašlého, pozvolna odtávajícího sněhu, která se právě proto stala uměním. Do parku za Domem umění položil Tomáš Hlavina gigantickou knihu, v níž si každý může číst po svém, dlažbu na Římském náměstí nechal kvůli lidským informačním virům „otéct“ Martin Kochan.
Zdánlivou muzeální expozici zdánlivých minerálů nainstaloval Philip Topolovac ve Velkém Špalíčku, kousek dál v průchodu za Domem pánů z Kunštátu umístil Ján Gašparovič moderní poustevnu. Díla dalších umělců Alexeye Klyukova a Vasila Artamonova, Pavla Karouse, Josefa Mladějovského, Pavla Sterce či Christofa Zwienera najdou zájemci na Údolní ulici, v parku na Moravském náměstí, v průchodu nárožního domu na ulici Dornych a Křenová, v parku při Právnické fakultě MU na Veveří a u vchodů do krytu civilní obrany pod Petrovem.
Právě poslední zmíněná "socha" zvedla vlnu pozornosti. Kolemjdoucí chodce či lidi, kteří čekají na šalinu, určitě poprvé překvapí hlasité vzdychy, jež vychází ze vchodů do krytu pod Petrovem. Autor této netradiční "sochy" je Němec Christof Zwiener. „Chtěl jsem vytvořit sochu ze vzduchu. To je velmi abstraktní, jak můžu ukázat vzduch? Tak mě napadlo pracovat se zvuky dýchání,“ prozradil německý umělec České televizi.
Pořadatelé počítají s rizikem vandalských útoků, které s sebou umělecké akce ve veřejném prostoru přinášejí. „Někdy je mnohem lepší tenhle byť třeba dosti drastický způsob konfrontace než naprostý nezájem," řekl Knoflíček.
Dům umění dostává na Sochy v ulicích dvoumilionovou účelovou dotaci od města, dalšího zhruba půl milionu korun získali pořadatelé z ministerstva kultury. Účast zahraničních umělců, letos z Nizozemska či Německa, podporují velvyslanectví či kulturní centra daných zemí.
Zdroj: ČTK, MMB, ČT
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.