Internet je budoucnost ekonomických transakcí. Díky internetu jsme schopni jednoduše řešit problémy, které jsme ještě před pár lety bezradně odkládali na neurčito. Ekonomika se pomalu ale jistě sune do světa nul a jedniček. Potvrzují to i analýzy vývoje tržeb v maloobchodě, které zveřejnil Český statistický úřad.
Obsáhlá analýza vývoje maloobchodních tržeb ukazuje, že Češi přišli nákupům prostřednictvím klikání v internetových obchodech na chuť. Následující obrázek ukazuje, jakým způsobem se trend nakupování mimo kamenné prodejny vyvíjí v posledních letech. Mezi lety 2010 a 2014 vzrostl trend internetových prodejů téměř trojnásobně, přičemž vývoj maloobchodních tržeb spíše stagnuje. A stejný vývoj pokračoval i v minulém roce. Dle údajů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se podíl internetových obchodů na celkových maloobchodních tržbách zvýšil na 8,1 % (pro srovnání: podobná hodnota jako v Rakousku a Německu, dvojnásobek hodnoty v Maďarsku).
Vývoj obchodu prostřednictvím internetu a zásilkových služeb
V roce 2015 Češi přes internet ročně utratili přes 80 miliard Kč. Z podrobné analýzy provedené na datech za rok 2013 vyplývá, že největší podíl (38 %) připadá na počítače, výpočetní techniku a komunikační zařízení (zejm. mobilní telefony). Dalších 30,5 % Češi utratí za potřeby pro domácnost jako je nábytek, televize, bílá elektronika, atd. Následující skupiny produktů a služeb již představují mnohem menší relativní podíl, přičemž je však zřejmé, že portfolio uspokojovaných potřeb se neustále rozšiřuje a začíná pronikat i do oblastí, které jsme dříve byli zvyklí vyřizovat v kamenných prodejnách (kultura a volný čas, farmaceutické produkty, květiny či potraviny).
Struktura prodejů přes internet
Budoucnost je zkrátka na internetu. Obchodník, který se tomu nepřizpůsobí, se bude muset hodně snažit, aby při soutěži s konkurenty na trhu netahal za kratší konec.
Napsal Aleš Rod | Foto George Hodan
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.