Osm z deseti učitelů je v práci spokojených a vnímají ji jako smysluplnou. Ke spokojenosti nejvíce přispívají dobré vztahy s kolegy v učitelském sboru i podpora vedení školy. Vyplývá to ze studie Národního institutu SYRI, o které informoval v tiskové zprávě. Za hlavní problémy označili učitelé potíže se žáky a náročnost práce, jako další v pořadí ale uvedli také přílišnou administrativu.
„Naše analýza potvrdila, že kvalita vedení školy je jedním z nejvýznamnějších faktorů ovlivňujících pracovní spokojenost kantorů a je vhodné ji nadále posilovat například rozvíjením kvalitního leadershipu. Určitě pomůže i participace učitelů na rozhodovacích procesech uvnitř jednotlivých škol," uvedl jeden z autorů studie Jiří Mudrák ze SYRI a Psychologického ústavu Akademie věd ČR.
Práce učitelů podle výsledků studie často přesahuje rámec běžné pracovní doby, což vede ke konfliktům mezi profesním a osobním životem. „Pro zmírnění této nerovnováhy by školy měly umožnit flexibilnější rozvržení pracovního času, například prostřednictvím možnosti částečného úvazku, sdílených pracovních míst nebo možnosti práce na dálku při administrativních úkonech," dodal Mudrák.
Doplnil, že je vhodné podporovat iniciativy zaměřené na duševní zdraví učitelů, jako jsou relaxační a psychohygienické programy, dostupnost školních psychologů. Pomoci může také podpora sportovních a kulturních aktivit. Vzhledem k náročnosti povolání by měly školy nabízet školení zaměřená na psychologický rozvoj a posílení odolnosti či osobnímu rozvoji.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.