Letošní turistická sezona na jihu Moravy se velmi podobá té loňské. Pro památky je významně zkrácená a všem turistickým cílům chybí návštěvníci ze zahraničí. Teplý červenec připravil o návštěvníky například zámek v Lednici nebo Miloticích, naopak hrad Pernštejn přilákal díky otevření Vrchnostenské zahrady více lidí než loni. Vyplývá to z údajů poskytnutých ČTK správci památek a zástupci dalších turistických cílů.
Sezona na státních hradech a zámcích začala letos až v polovině června, kdy se mohly otevřít interiéry památek. Z třinácti památek spravovaných státem na území kraje má letos k 28. červenci nižší návštěvnost pět, mimo jiné zámek v Lednici, zámek ve Valticích i zámek Milotice.
„Myslím, že částečně to jde na vrub teplého července. Když je příliš velké horko, lidé jdou raději k vodě než na prohlídku. Podle mého názoru ale lidé také více šetří. Výlet do Lednice na zámek s celou rodinou může být nákladnou záležitostí, je tu spousta lákadel, atrakcí okolo,“ podotkla kastelánka lednického zámku Ivana Holásková. Letos zcela chybějí zahraniční návštěvníci.
Čtyřem památkám ze třinácti naopak návštěvníků v meziročním srovnání přibylo, nejvíce hradu Pernštejn i hradu Veveří. „U Pernštejna pomohla nárůstu návštěvnosti obnovená zahrada, u hradu Veveří zájem vzrostl díky nově instalované trase,“ uvedla Dagmar Šnajdarová, mluvčí památkové správy v Kroměříži, pod kterou jihomoravské památky spadají.
Více návštěvníků než loni navštívilo také zámek Vranov nad Dyjí, kde letos zpřístupnili vyhlídkovou středověkou strážní věž. „Loňská čísla byla velmi špatná, letos jsou příznivější. Ani v nejmenším se to ale neblíží běžné sezoně, vždyť jsme přišli o celý duben a květen,“ poznamenal vranovský kastelán Radek Ryšavý.
Úspěšný byl červenec také pro Aqualand Moravia, který zaznamenal nárůst návštěvnosti o 15 procent. „Tento nárůst přičítáme právě zvýšenému zájmu Čechů o dovolenou v tuzemsku. Například náš vlastní hotel Aqualand Inn je na letní měsíce zcela vyprodaný. Průměrná denní návštěvnost je 2 500 návštěvníků denně. Kapacita našeho areálu je však několikanásobně vyšší,“ uvedl ředitel aquaparku Petr Pavlacký.
Srovnatelné s loňskem je letošní léto v Kempu Merkur, který patří k největším v Česku. „V období celých prázdnin jsou v podstatě beznadějně vyprodaná pevná lůžka, tedy apartmány, bungalovy, chatky, týpí. Jediným víkendem, kdy jsme museli vyhlásit stopstav, byl prodloužený víkend o červencových svátcích,“ uvedla Lenka Andrlíková z marketingu kempu. Ve letošním a loňském roce kemp přišel o 40 procent zahraničních hostů.
O něco menší návštěvnost pozorují na Baťově kanále na Hodonínsku. „O kabinové lodě na vícedenní pobyty je zájem velký jako v předchozích letech, ale o výpůjčky malých motorových člunů i o pravidelné plavby je trošku menší zájem,“ uvedl Vojtěch Bártek, ředitel OPS Baťův kanál. I tam chybějí návštěvníci ze Slovenska.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.