Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.
PR článekČtvrtek, 19. srpna 2021, 09:00
Vyhnout se soudním tahanicím, ušetřit čas, peníze i nervy. To je hlavní výhoda mediátorů, kteří pomáhají lidem řešit spory mimosoudní cestou a částečně znovu narovnat mezilidské vztahy, které mnohdy poznamenaly i zdánlivě banální záležitosti.
Martina Dohnalová a Jan Kabát z brněnského specializovaného centra ADRC, jež sídlí v Křenové ulici, se profesi věnují více než pět let. Za svou praxi řešili stovky případů. Ke společnému stolu si zvou například rozhádané sousedy, znesvářené podnikatele nebo bývalé partnery, kteří po letech společného soužití těžko hledají společnou řeč. S klienty se snaží dojít k dohodě, která by vyhovovalo oběma stranám.
„Platí, že pokud lidé mají problém, jdou nejprve za advokátem sepsat žalobu a poté k soudu. Tím dochází k tomu, že soudce se zaobírá často maličkostmi, kvůli čemuž je přehlcený. Přitom například v sousedních státech musíte před soudním sporem nejdříve navštívit mediátora. Teprve když nedojde k dohodě, míří spor k soudu. Takto to funguje například v Rakousku,“ popisuje Dohnalová, která je vystudovaná právnička a věnuje se také advokacii.
Kancelář ADRC a kulatý stůl, u něhož se řeší spory
Mediace funguje v České republice oficiálně od roku 2012, kdy profesně vznikla Asociace mediátorů ČR, v níž se v současnosti sdružuje okolo 250 mediátorů. K vykonávání profese je nutné splnit odborný kurz a mít ukončené vzdělání v magisterském programu. Další cestu k výkonu profese umožňuje Zákon o mediaci č. 202/2012 Sb., jako „zapsaný mediátor“ či „zapsaná mediátorka“. Je ale nutné úspěšně složit státní zkoušky na ministerstvu spravedlnosti. Podle zkušeností Dohnalové i Kabáta služba ale stále není v Česku zakořeněná a dominantním přístupem při řešení konfliktů zůstává soudní cesta, což k dobrým mezilidským vztahům zrovna nepřispívá.
„Soudní rozsudek určí vítěze a poraženého, který zpravidla odchází s nechopením, protože neuspěl a ještě musí zaplatit soudní poplatky a náklady advokáta protistrany. Tím se ještě vztahy mezi lidmi prohloubí. My jsme schopni vést komunikaci takovým směrem, aby obě strany vyjádřily svůj pohled na problematiku a došly ke společnému řešení. Je důležité, že spolu začnou dobrovolně komunikovat, díky čemuž se záležitost urychlí a dochází ke zklidnění vztahů,“ popisují brněnští mediátoři, podle jejichž statistik dojdou s klienty k dohodě v osmdesáti procentech případů.
Právě profesionální přístup akreditovaných mediátorů zaručí, že může dojít k rozuzlení i zdánlivě beznadějných případů, které se táhnou několik let. Často se jedná o nevyřešené banality, kvůli nimž neváhají lidé sáhnout hluboko do rodinné rozpočtu. „Klienti se například soudili o nepojízdný autovrak, při kterém každá strana zaplatila na soudních výlohách sedmdesát tisíc korun. U nás se dohodli za jedno sezení, při kterém každý uhradil tři tisíce korun. Podobných případů máme mnohem více,“ říká Jan Kabát, který dříve pracoval například v sociálních službách.
Podle Dohnalové i Kabáta je pro úspěch nejdůležitější, aby mediátoři byli nestranní. Pouze tak lze dojít k nějakému východisku, které uspokojí oba tábory. „Je důležité zachovávat rovnost oběma stranám, i když lidsky můžete cítit, že je někdo ve slabším postavení. Klienti by ale poznali, že někomu straníme. K samotné dohodě a řešení musí dojít lidé sami. Nikdy nic není beznadějné. Samozřejmě pokud nejde o patologickou záležitost či nějaké domácí násilí a podobně, což je už práce pro jiné instituce,“ shodují se.
Mediační činnost není jediná služba, kterou návštěvníci najdou ve specializovaném centru ADRC. Kromě řešení sporů nabízí rovněž právnické i psychologické poradenství a zájemcům o profesi odborná školení. Cílem je poskytovat veškeré služby na jednom místě. Podobně komplexní péči neposkytuje žádné jiné zařízení v ČR.
„Obrací se na nás lidé, kteří netuší, jak spor řešit. Někdy potřebují advokátní službu, jindy pro změnu psychologickou péči, proto máme v centru i psycholožku. Cílem našeho centra je, že služby jsou na jednom místě. Nemusíte zvlášť mediátorem, advokátem či psychologem a vše vykládat znovu. Jde nám o tom, aby člověk vše vyřešil na jednom místě. Poskytujeme vždy služby na míru, protože každý spor a záležitost je individuální,“ vysvětluje Dohnalová. Podle ní je možnost, jak úspěšně řešit spor a nebo mu úplně předejít, vzdělávání se v oboru v řešení sporů formou mediace. Právě takové služby brněnské centrum rovněž zájemcům nabízí.
„Poskytujeme vzdělávací kurzy, které je možné „ušít“ na míru podle požadavků klienta. Po absolvování kurzu můžete najít praktické využití pro nově nabyté znalosti v každodenním životě ať už v komunikaci s přáteli a rodinou nebo ve vašem profesním životě mezi kolegy či v komunikaci s vašimi klienty,“ uvádí Kabát.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.