čtvrtek 1. října 2020 Igor

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Jak podpořit podnikání na jižní Moravě?

Podnikání je jedna z cest k seberealizaci. Ať již jde o řemeslnou profesi nebo poskytování služeb, postavit se na vlastní nohy nabízí možnost mít svobodu rozhodovat o tom, čemu člověk dá nějaký počet let svého života.

Zahájit podnikání však v České republice není tak snadné. Přeregulované prostředí znamená, že už samotné nároky na vstup na trhu jsou často složité a nepřehledné. Česká republika má mimo jiné ze všech členských států Evropské unie největší počet regulovaných povolání a živností (jde o několik stovek činnosti podléhajících zvláštní kvalifikaci a povolení). Bariérou je také kultura kontrol a s tím spojených vysokých nákladů, které podnikatel musí vynaložit na to, aby se vyhnul postihu ze strany státních orgánů. Tohle všechno musíme změnit na úrovni celostátní politiky a legislativy.

Co však pro podporu podnikání můžeme udělat v Jihomoravském kraji?

Jde o několik důležitých věcí.

Na jižní Moravě dlouhodobě máme funkční systém podpory inovativního podnikání kolem Jihomoravského inovačního centra (JIC), které bylo založeno před patnácti lety jako společná organizace kraje, města Brna a čtyř brněnských univerzit (Masarykovy univerzity, VUT, Mendelovy univerzity a Veterinární a farmaceutické univerzity). JIC opravdu funguje a má výsledků, a to mimo jiné díky své silné autonomní pozici nezávislé na politickém vlivu a silné vazbě na akademické prostředí. Pomáhá vyhledávat a rozvíjet inovativní podnikatelské talenty a startupy, mezi nejnovější nastupující hvězdy patří například brněnská firma Phonexia, která pracuje na vývoji strojových technologií pracujících s lidskou řečí. 

Zatímco tyto věci odehrávající se především v Brně a kolem technologicky náročnějších odvětví fungují, ve venkovské části kraje je to zejména pro mladé začínající podnikatele daleko složitější. Rozvíjení podnikání chce kromě nápadu a peněz do začátku také být obklopen komunitou podobně aktivních lidí, se kterými je možné sdílet zkušenosti, učit se z úspěchů, a hlavně z omylů. Ne každý nový byznys také může být opravdu inovativní. Občas je cenné i jen to, že někdo začne v nějakém místě nabízet běžné služby, které tam zatím nebyly dostupné. Otevře květinářství, kavárnu, nabídne péči o děti nebo o starší lidi. Velká část, zcela jistě většina začínajících podnikatelů v kraji nikdy nebude mít přístup do systému podpory podnikání JIC a ani by to nedávalo smysl. Přesto si pozornost a povzbuzení zaslouží. Jihomoravský kraj by proto měl ve spolupráci s obcemi a hospodářskou komorou podpořit místní sítě začínajících podnikatelů a jejich učení se od podnikatelů zkušenějších. Kraj by také měl podporovat přípravu k vlastnímu podnikání na středních školách – od gymnázií, která mají být líhní talentů nejen pro univerzity, až po učiliště, z nichž by měli vycházet kvalitní řemeslníci připravení a odhodlaní založit si vlastní živnost. 

Základem podnikatelského prostředí v kraji je však především infrastruktura a dopravní prostupnost kraje. Potřebujeme kraj, kterým se dá v rozumném čase a po kvalitních silnicích – nebo ve srovnatelném či rychlejším čase veřejnou dopravou zejména po železnici – projet. A to nejen z jednotlivých obcí do Brna, ale také mezi různými mimobrněnskými částmi kraje. Je to důležité nejen pro kontakt se zákazníky a spolupracujícími podnikateli. Až dosáhneme lepší dopravní prostupnosti jižní Moravy, umožní nám to naplno využívat potenciál našeho kraje spočívající v jeho unikátní povaze. Zde na jižní Moravě můžeme kombinovat výhody možností Brna jako univerzitní metropole a jihomoravsky příjemného životního stylu spojeného s charakterem venkova. Tohle vlastně v jednom regionu nenajdeme nikde jinde v Česku. Kraj, kde se dobře žije a podniká ve městě i na venkově může být lákadlem i pro řadu lidí odjinud, aby se u nás usadili a pomohli rozvíjet kraj, kde si každý může najít svoji příležitost.


Jiří Nantl 
kandidát na hejtmana za ODS s podporou Svobodných a Starostů a osobností pro Moravu


​Zadavatel ODS, zpracovatel ODS

Ohodnoť článek

Celkem hlasovalo5 čtenářů

PR text

Štítky jiří nantl, ods, krajské volby, podnikání, jižní morava

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.