Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Jak podpořit podnikání na jižní Moravě?

PR článek

Podnikání je jedna z cest k seberealizaci. Ať již jde o řemeslnou profesi nebo poskytování služeb, postavit se na vlastní nohy nabízí možnost mít svobodu rozhodovat o tom, čemu člověk dá nějaký počet let svého života.

Zahájit podnikání však v České republice není tak snadné. Přeregulované prostředí znamená, že už samotné nároky na vstup na trhu jsou často složité a nepřehledné. Česká republika má mimo jiné ze všech členských států Evropské unie největší počet regulovaných povolání a živností (jde o několik stovek činnosti podléhajících zvláštní kvalifikaci a povolení). Bariérou je také kultura kontrol a s tím spojených vysokých nákladů, které podnikatel musí vynaložit na to, aby se vyhnul postihu ze strany státních orgánů. Tohle všechno musíme změnit na úrovni celostátní politiky a legislativy.

Co však pro podporu podnikání můžeme udělat v Jihomoravském kraji?

Jde o několik důležitých věcí.

Na jižní Moravě dlouhodobě máme funkční systém podpory inovativního podnikání kolem Jihomoravského inovačního centra (JIC), které bylo založeno před patnácti lety jako společná organizace kraje, města Brna a čtyř brněnských univerzit (Masarykovy univerzity, VUT, Mendelovy univerzity a Veterinární a farmaceutické univerzity). JIC opravdu funguje a má výsledků, a to mimo jiné díky své silné autonomní pozici nezávislé na politickém vlivu a silné vazbě na akademické prostředí. Pomáhá vyhledávat a rozvíjet inovativní podnikatelské talenty a startupy, mezi nejnovější nastupující hvězdy patří například brněnská firma Phonexia, která pracuje na vývoji strojových technologií pracujících s lidskou řečí. 

Zatímco tyto věci odehrávající se především v Brně a kolem technologicky náročnějších odvětví fungují, ve venkovské části kraje je to zejména pro mladé začínající podnikatele daleko složitější. Rozvíjení podnikání chce kromě nápadu a peněz do začátku také být obklopen komunitou podobně aktivních lidí, se kterými je možné sdílet zkušenosti, učit se z úspěchů, a hlavně z omylů. Ne každý nový byznys také může být opravdu inovativní. Občas je cenné i jen to, že někdo začne v nějakém místě nabízet běžné služby, které tam zatím nebyly dostupné. Otevře květinářství, kavárnu, nabídne péči o děti nebo o starší lidi. Velká část, zcela jistě většina začínajících podnikatelů v kraji nikdy nebude mít přístup do systému podpory podnikání JIC a ani by to nedávalo smysl. Přesto si pozornost a povzbuzení zaslouží. Jihomoravský kraj by proto měl ve spolupráci s obcemi a hospodářskou komorou podpořit místní sítě začínajících podnikatelů a jejich učení se od podnikatelů zkušenějších. Kraj by také měl podporovat přípravu k vlastnímu podnikání na středních školách – od gymnázií, která mají být líhní talentů nejen pro univerzity, až po učiliště, z nichž by měli vycházet kvalitní řemeslníci připravení a odhodlaní založit si vlastní živnost. 

Základem podnikatelského prostředí v kraji je však především infrastruktura a dopravní prostupnost kraje. Potřebujeme kraj, kterým se dá v rozumném čase a po kvalitních silnicích – nebo ve srovnatelném či rychlejším čase veřejnou dopravou zejména po železnici – projet. A to nejen z jednotlivých obcí do Brna, ale také mezi různými mimobrněnskými částmi kraje. Je to důležité nejen pro kontakt se zákazníky a spolupracujícími podnikateli. Až dosáhneme lepší dopravní prostupnosti jižní Moravy, umožní nám to naplno využívat potenciál našeho kraje spočívající v jeho unikátní povaze. Zde na jižní Moravě můžeme kombinovat výhody možností Brna jako univerzitní metropole a jihomoravsky příjemného životního stylu spojeného s charakterem venkova. Tohle vlastně v jednom regionu nenajdeme nikde jinde v Česku. Kraj, kde se dobře žije a podniká ve městě i na venkově může být lákadlem i pro řadu lidí odjinud, aby se u nás usadili a pomohli rozvíjet kraj, kde si každý může najít svoji příležitost.


Jiří Nantl 
kandidát na hejtmana za ODS s podporou Svobodných a Starostů a osobností pro Moravu


​Zadavatel ODS, zpracovatel ODS

Hodnocení článku je 88 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Jiří Nantl, ODS, krajské volby, podnikání, jižní morava, Jihomoravský kraj, Česko, Brno, Evropská unie, univerzita, Jihomoravské inovační centrum, Masarykova univerzita

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.