Řidiče na D1 čeká ve středu opravdové dopravní peklo. Už nyní téměř kolabující dopravní tepna totiž dostane další ránu v podobě zúžení do jednoho pruhu. Práce jsou nezbytné pro posunutí svodidel a rozšíření celého úseku o další pruh. Již v pondělí totiž ministr dopravy Dan Ťok (ANO) prohlásil, že se problémový úsek "okamžitě rozšíří, aby vznikl plnohodnotný pruh a úsek se dal dobře udržovat". Mezitím vypověděla firma Geosan, zhotovitel rekonstrukce D1 za 1,75 miliardy, smlouvu se státem a od stavby ustupuje.
Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kroupa se v pondělí večer v Devadesátce ČT24 předem řidičům omluvil. Podle něj nyní silničáři úsek převezmou a okamžitě ho rozšíří, aby vznikl plnohodnotný jízdní pruh.
„Ve středu tedy začnou práce na posunování jednotlivých svodidel. Bohužel, v lokálních místech, kde je budeme posouvat směrem ke střednímu dělícímu pásu, budeme zase omezovat dopravu minimálně v rychlém dělícím pruhu, protože se k nim potřebujeme dostat z druhé strany. Budeme tam tedy stahovat dopravu do jednoho pruhu, za což se už teď řidičům omlouváme,“ uvedl Kroupa v Devadesátce ČT24.
ŘSD dalo minulý týden firmám, které úsek D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem modernizují, ultimátum. Dělníci se na dálnici nedostavili o víkendu a ani v pondělí. Ministr Ťok tak oznámil odstoupení od smlouvy. Ve stejný čas udělala stejný krok i druhá strana, sdružení firem tvořené italskou Toto Costruzioni Generali a české stavební společnosti Geosan Group.
Podle ŘSD i ministerstva dopravy bude nyní stát požadovat penále za prodlevu. „Jsou tam velké škody," uvedl Ťok. Přesnou výši však neuvedl. První penále od ŘSD směrem ke zhotoviteli již bylo odesláno a vyšlhalo se do výše 30 milionů korun. Další by měla následovat.
Auta jezdí na D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem stále ve zúžených pruzích. ŘSD podle Ťoka nemá kapacity na to, aby nyní celý úsek dálnice dovedlo do přijatelného stavu. Na stavební práce si proto nyní najme firmu, která posune svodidla a zasype kaverny, aby se mohl úsek rozšířit. Firmu vybere bez soutěže takzvanou formou jednacího řízení bez uveřejnění. Současně musí okamžitě vypsat novou smlouvu tak, aby tam už na jaře přišla nová firma, která bude schopná celou stavbu dodělat.
Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla je stavba na jednotlivých stavebních objektech více než dva měsíce za svým harmonogramem. Zpoždění stavby se však zvětsovalo v průběhu roku. Ředitel ŘSD Kroupa v srpnu v České televizi prohlásil, že bude chtít od zhotovitele stavby podorbný harmonogram prací a plán, jak stáhnout tehdejší zpoždění. Mezitím se prodleva ještě zvětšila a stavba se proto protáhla až do zimy.
Bývalý ministr dopravy Antonín Prachař vidí hlavní podíl viny na ŘSD. Podle něj muselo Ředitelství o takové hrozbě vědět dávno předem a přijmout příslušná opatření. ŘSD však nechala situaci eskalovat a nyní se s nadcházející zimou snaží situaci řešit.
„To je přece každému jasné. Kdo jiný než pan Ťok, kdysi majitel stavební firmy, by to měl vědět. Co teď plánují, že posunou svodidla, to přece není řešení. Byly tu diskuse o kavernách a podloží. A na to chcete pustit dopravu?“ ptal se bývalý ministr dopravy.
Situace na D1 se vyhrotila minulý týden, kdy dálnice opakovaně kolabovala. Kolony měřily několik desítek kilometrů a někteří řidiči strávili na zasněžené dálnici i 20 hodin.