Pátek, 8. září 2023, 12:20
Náročné měsíce plné dlouhého trčení v kolonách mají za sebou motoristé v moravské metropoli, kde v létě po vypuknutí nových omezení doprava ještě více zhoustla a potrápila řidiče. Radnice přitom před čtyřmi lety zřídila post koordinátora dopravních staveb, aby bylo město co nejvíce průjezdné. Zda v Brně letos udělali maximum pro plynulý provoz, jsme se zeptali brněnských zastupitelů v pravidelné rubrice Brněnské Drbny Politická Korida.
Otázka adresovaná městským zastupitelům zněla následovně: Byly dopravní uzavírky v Brně v letošním roce správně zkoordinovány?
(Odpovědi jsou seřazeny podle data doručení)
Na to, že souběžně se v Brně realizuje několik obřích dopravních staveb (zejména VMO Žabovřeská, VMO Tomkovo náměstí – Rokytova, rozšíření dálnice D1), tak plynulost dopravy nebyla úplně strašná.
Je potřeba vidět, že až tyto klíčové dopravní stavby budou dokončeny, dojde k podstatnému zlepšení plynulosti dopravy. Po dobu těchto staveb je logicky obtížná i koordinace uzavírek. V porovnání s minulostí bych řekl, že se na tom hodně zapracovalo, i když určitě je vždy co zlepšovat.
Dopravní omezení byla zkoordinována nejlépe, jak to šlo, aby se vyvážila potřeba investic do dopravní infrastruktury a průjezdnost města.
Prioritní je velký městský okruh (VMO), který dopravní situaci výrazně zlepšuje, což dokazují dokončené úseky. Jde o velké stavby s dlouhou přípravou, které se spouští, jakmile se podaří vyřešit pozemky, projít povolovacími procesy, zajistit financování a vybrat zhotovitele. Následná realizace, byť se zde často pracuje 7 dní v týdnu, i s ohledem na zastavěný prostor pak také trvá v řádu let.
U všech staveb se maximálně snažíme o jejich koordinaci. Zásah do území se plánuje tak, aby se udělalo co nejvíc prací naráz – obnova inženýrských sítí, úpravy tratí MHD, komunikací nebo veřejného prostoru. A naopak, pokud hrozí přehlcení určité části města, zkoušíme akce přeplánovat. Vždy je ale nutná spolupráce všech veřejných i soukromých subjektů, město nemůže nic přikazovat. Pokud chceme žít v moderním městě, kvalitní dopravní infrastrukturu mít musíme.
Je třeba si nalít čistého benzínu a přiznat, že vesměs byly. Současná silniční síť ve městech je již dávno za hranou své přepravní kapacity (pro auta) a není ji moc kam rozšiřovat. Pokud tedy při tom nechcete zrušit chodníky, vykácet všechny stromy a zbourat půlku města.
Představa, že lze opravovat komunikace, aniž by se při tom jakkoliv zkomplikovala doprava, je bohužel nereálná. Opravit se však musí, jinak v budoucnu hrozí ještě větší komplikace. Brno má dluh v infrastruktuře v řádu desítek miliard korun a nejde zdaleka jen o silnice, ale i o vodovody, kanalizaci atd.
Za velkou část staveb na území Brna navíc nezodpovídá město samotné. Mnoho silničních úseků spravuje Jihomoravský kraj a staví stát prostřednictvím ŘSD. A pak jsou tu také plynaři, síťaři a další soukromé subjekty. A jak nezůstat v koloně? Pokud nemusím zrovna nutně jet autem, volím zpravidla náš vysoce kvalitní systém veřejné dopravy jak v Brně, tak v kraji, jedu na kole nebo jdu pěšky.
Hledání nových tras kvůli dopravním uzávěrkám je nepříjemné, ale opravy silnic jsou nezbytné. Lepší koordinace uzávěrek by byla vhodná, město ale často nedostatečně prosazuje své zájmy. S rostoucím počtem vozidel se totiž opotřebení vozovek zvyšuje, a proto je třeba jednat. Tlak na dokončení městského okruhu a obchvatů městských částí je zásadní, i když nejde o investici města.
Odvedení co nejvíce řidičů mimo centrum města by situaci zlepšilo. Doufám, že příští rok to bude lepší, protože ŘSD dokončí tři stavby na městském okruhu a opravu mostu Otakara Ševčíka. Nesmíme také zapomínat motivovat občany k využívání hromadné dopravy, kol a chůzi místo používání auta.
Právě teď třeba připravujeme z participativního rozpočtu opravu cyklostezky na Křenové a propojení kampusu s cyklostezkou Brno-Vídeň podél řeky Svratky.
Doprava v Brně byla letos podobná známému vtipu: Rozkopali jsme jim hlavní silnici a víš co? Oni začali jezdit okolo. Tak jsme to tam rozkopali taky!
No ale vážně. Ono to vypadalo, že si hlavní koordinátorka dopravních staveb vybírala velmi dlouhou dovolenou a to mělo za následek velmi dlouhé kolony. Přitom tato nová funkce byla zřízena právě proto, aby k uzavírkám na souběžných komunikacích nedocházelo a Brno zůstalo průjezdné bez hodinových kolon. Měla jednat i např. s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) a s ohledem na jejich plány koordinovat další stavební práce omezující dopravu.
Důvodem stavu, který jsme zažili, ale nebyla jen špatná koordinace. Dopravní stavby trvají zbytečně dlouho kvůli nedostatečným kapacitám stavebních firem. Mnoho rekonstrukcí nemuselo být tak brzy, kdyby se např. u mostů prováděla včas zákonná údržba a nečekalo se, až je zatékající voda zničí. Opravy výtluků v souladu s normami také mohly životnost silnic prodloužit a kompletní rekonstrukce výrazně oddálit.
Zástupci ANO a Zelení+Žít Brno nedodali odpovědi do termínu uzávěrky nebo nevyužili možnost se k tématu se vyjádřit. Koalici Brna tvoří ODS+TOP 09, ANO, KDU-ČSL+STAN a ČSSD (pozn. redakce).
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Na to,že Brno je druhé největší město v republice s 380 000 obyvateli to není až zas tak zlé!!!!!!!!Mohlo být i hůř!!!!!!!!!