V jihomoravské metropoli vznikla nová evropská platforma pro poslech nezávislé hudby. Umbrella for Music Curators (Deštník pro hudební kurátory) přinese posluchačům unikátní hudební pořady, v nichž jednotliví kurátoři a kritici prezentují sbírky nezávislé hudby doprovázené namluveným kontextem. Projekt prozatím poběží ve zkušebním provozu, později bude zpoplatněn zhruba osmdesáti korunami za měsíc.
Na webové platformě, která prozatím nemá mobilní aplikaci, spolupracuje brněnské Ponava.Radio společně se slovenským hudebním vydavatelstvím Hevhetia Records, Královskou konzervatoří v Haagu a s polským mezinárodním projektem Voicingers.
„Hudba potřebuje kontext. V dnešní době jsou lidé hudbou doslova přesyceni, hrne se na ně všude, v obchodních centrech, autě, z videí na sociálních sítích. Hudba v dnešní době často slouží jako kulisa, kterou posluchač vůbec nevnímá. UFMC si klade náročný cíl přivést posluchače zpět k uvědomělému poslechu hudby, a to právě prostřednictvím lidí, kteří jí rozumí a kteří dokážou posluchačům předat hlubší souvislosti. Funguje to jako na výstavě výtvarného umění, kde kurátor vtiskne uměleckým dílům s pomocí promyšlené instalace svůj vlastní otisk," popsal vizi stojící za zrodem projektu alternativní hudebník a zvukový supervizor UFMC Tomáš Vtípil.
Platforma spojuje vydavatele, tvůrce, experty, producenty a posluchače. Dostupný hudební obsah ve vysoké zvukové kvalitě bude zpoplatněn, bez příslušné platby se hudební sbírka asi po dvaceti minutách vypne a člověk uslyší asi 200 skladeb hrajících přes sebe, takzvaný moss. „Osmdesát procent z poplatků od posluchačů jde přímo k muzikantům a labelům," uvedl Vít Kalvoda z Ponava.Radio, který zároveň projekt vede. Posluchači mohou podpořit vybraného umělce i přímým příspěvkem, který získá v plné výši.
Obsah i forma jednotlivých pořadů se budou různit. „Pod jednou střechou vytváříme pestrou mozaiku žánrů, přístupů a hudebního myšlení," uvedl jeden z kurátorů Ladislav Železný. Mimo speciálně komponovaných hudebních pořadů budou na platformě k dispozici i podcasty, kde se za mikrofonem budou jednotliví moderátoři nepravidelně střídat. Tento princip rotace podle Železného napomáhá k rozšíření obzorů a k vystoupení za hranice komfortní zóny. „Člověk neví, co ho čeká, nezavírají se mu klapky na očích před žánry, na které není zvyklý," vysvětlil kurátor.
Při plánování platformy naráželi její tvůrci na řadu autorskoprávních překážek spojených se streamováním hudby. Ve spolupráci s advokátem Viktorem Košutem vytvořili nový licenční a kontraktační model, kdy se veškeré smlouvy uzavírají digitálně na licenčním serveru a veškerá práva zůstávají původním interpretům, kteří s vlastní tvorbou mohou i nadále libovolně nakládat. „Jsem rád, že se nám podařilo najít řešení tohoto rébusu, které nyní najde celoevropské uplatnění," uvedl Košut.
„Digitální platforma, která by usilovala o narovnání neférové distribuce finančních toků v hudebním odvětví zní mým uším jako malý, ale přece jen plamínek naděje, že celé prostředí ještě nepropadlo do fatální letargie totální závislosti na veřejném financování,“ řekl Ján Sudzina, ředitel slovenského hudebního vydavatelství Hevhetia. Dodal také, že je potřeba začít řešit nefunkční systém, na který mnohdy rezignovali už i sami tvůrci. Tento úkol podle něj leží také na bedrech uživatelů, kteří si musí být ochotni připlatit za férový přístup k umělcům.
Projekt je prozatím financován z grantů a peněz zahraničních partnerů, fungování má finančně pokryté do února příštího roku. „Již je zde několik dalších zahraničních zájemců o partnerství, čekajících na další fázi projektu, kdy se do něj také budou moci aktivně zapojit," poznamenal Kalvoda. Vznik platformy podpořil grantový program Kreativní Evropa částkou asi 195.000 eur (4,95 milionu korun).
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.