Na nákup si Galerie vyhradila slušný obnos dva a půl milionu korun. Slibují přitom preferovat díla do ceny 150 tisíc. Pokud svá slova naplní, pořídí si tak alespoň šestnáct nových designových kousků. Známí i neznámí designéři už mají čas méně než měsíc – 6. září se brány přihláškám uzavřou a žádná další neprojde. Zářijový termín je od Galerie vstřícným gestem.
Původní deadline totiž plánovali už na 15. srpna. „Vzhledem k tomu, že někteří designéři jsou v zahraničí nebo dokončují zajímavé práce, které by chtěli do open callu přihlásit, rozhodla se Moravská galerie výzvu prodloužit,“ vysvětlila mluvčí Michaela Paučo.
Od koho jsou díla, která budou soupeřit o prestižní místo ve sbírce? To drží galerie v tajnosti. „Rozhodli jsme se pro tento logický krok na základě zachování stejných podmínek a příležitostí pro všechny přihlášené,“ vysvětluje produkční marketingu Daniela Křižanová. Zveřejněná jména by prý mohla působit jako předvybraní favorité a nezveřejnění by podle ní mohli naopak být zklamaní.
Z toho, co galerie naznačuje, to však vypadá, že půjde o zavedená jména lidí, kteří s Galerií již spolupracují, i o úplné nováčky. Galerie totiž s nabídkou open callu oslovila i vybrané vysoké školy. Šanci mají zkrátka dostat všichni. Proto galerie zvolila systém otevřeného open callu, namísto běžnějšího kurátorského výběru, kdy instituce oslovuje autory přímo a poté jedná o ceně.
V první vlně hodnocení děl se na kritiku vrhnou zástupci odborné veřejnosti. Definitivní výběr pak bude na bedrech expertů a odborníků. A bude z čeho vybírat. Podle Paučo je nyní přihlášeno už 126 kousků. Vítězná díla si užijí své minuty slávy na říjnovém Designbloku 2020 a pak zamíří do Uměleckoprůmyslového muzea, které Galerie znovuotevírá.
„Největším přínosem pro designéry v jakékoliv době, nejenom v době krize, je dát jim práci, udělat jim výstavu, nebo si koupit některé z jejich děl,“ říká ředitelka Designbloku Jana Zielinski. Být součástí této události nákupu současného designu je podle ní pro projekt čest a radost.
Za vznikem nápadu stojí dvě hlavní motivace. Jednak z potřeby doplnit akvizice současného designu. „S tím, že jsme chtěli dát prostor všem současným designérům,“ zmiňuje Paučo. A za druhé z pocitu, že by v době koronavirové tvůrce rádi podpořili.
Pražský umělecký kolega – Národní galerie Praha – hodnotí nápad jako bohulibý. „Je skvělé, že se tím podpoří mladí umělci, obohatí sbírky galerie a zviditelní současné umění obecně,“ domnívá se mluvčí Eva Sochorová. V Národní dle jejích slov nic obdobného momentálně nechystají. Soustředí se na dva výstavní projekty s vernisáží v září, které byly posunuty kvůli koronaviru.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.