Počasí dnes10 °C, zítra10 °C
Pátek 19. dubna 2024  |  Svátek má Rostislav
Bez reklam

Europarlament zařadil Brno na mapu vysokorychlostních tratí

Evropský parlament schválil na svém listopadovém plenárním zasedání novou podobu transevropských dopravních sítí TEN-T a zároveň stanovil zásady, jak má být budování transevropské sítě financováno.

Do seznamu se tak dostaly projekty modernizace železničního uzlu Brno a tratě Brno – Přerov. Mezi vytipované dopravní projekty bylo zařazeno rovněž silniční spojení Brna k hranici s Rakouskem.

Co to znamená? V Brně se budou v budoucnu křížit dva evropské dopravní koridory – Baltsko-jaderský a východo-středomořský.

Brno tak zároveň dostává šanci, že uvedené celoevropské nadnárodní projekty dostanou podporu k jejich financování z fondů Evropské unie v plánovacím období let 2015 – 2020. Na ně se počítá s částkou 20,7 milionů eur.

Vedle transevropských vysokorychlostních železničních tratí schválený dokument počítá i s výstavbou rychlostní silnice mezi Pohořelicemi a státní hranicí u Mikulova a dokončením tak dálničního spojení moravské a rakouské metropole.

„Jsou tomu dva roky, kdy Evropská komise přišla s návrhem nové podoby evropské dopravní sítě a způsobu jejího financování. Nyní Evropský parlament schválil její finální podobu. Jsem velmi rád, že Brno uspělo se svými návrhy a naše snaha o zlepšení pozice města v systému transevropských dopravních tras přinesla ovoce. Přestavba brněnského uzlu a rekonstrukce tratě z Brna do Přerova mají nyní nejlepší možnou pozici pro získání financí z evropských zdrojů,“ řekl 1. náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Městu Brnu se prioritní železniční záměry podařilo prosadit díky podpoře poslanců Evropského parlamentu Jana Březiny, Olgy Sehnalové, Oldřicha Vlasáka a Ivo Strejčka a díky spolupráci se společností BXL Consulting, která město v prosazování jeho zájmů v Bruselu zastupovala.

„Na příkladu Brna se ukázalo, že pokud municipality zvolí aktivní přístup směrem k orgánům Evropské unie, mohou prosadit své zájmy. A to i přesto, že se nám evropské instituce mohou zdát příliš vzdálené,“ dodal Kotzian.

Podle jeho slov je nyní na centrálních orgánech – Ministerstvu dopravy ČR a Státním fondu dopravní infrastruktury, aby v následujících letech vytvořily legislativní a finanční podmínky pro realizaci projektů.

Léta letoucí se vede spor o to, jestli nové osobní vlakové nádraží, které je součástí projektu přestavby železničního uzlu Brno, má zůstat v centru, nebo se přemístit o přibližně 800 metrů do oblasti plánovaného Jižního centra.

První variantu prosazuje občanská koalice Nádraží v centru. V březnu 2003 zveřejnila záměr vyvolat v Brně referendum o poloze vlakového nádraží. To se uskutečnilo  9. října 2004. Při účasti 24,9 procenta oprávněných voličů se 86 procent z nich vyslovilo pro modernizaci a zachování nádraží v centru.

Protože zákon o obecním referendu v té době požadoval pro jeho platnost účast 50 procent voličů, nebyly výsledky referenda právně platné a tehdejší koalice na brněnské radnici (ODS, KDU-ČSL) neuznala výsledky referenda za relevantní.

Současné vedení města (ČSSD, ODS) nadále prosazuje projekt nazvaný Europoint Brno, který stále počítá s novým nádražím v odsunuté poloze. Náměstek primátora Kotzian mu dal i nový název – Nádraží u řeky – a  pod stejným názvem zřídil i webové stránky.

Střet protichůdných názorů politiků, odborníků i široké veřejnosti na polohu hlavního nádraží tedy s menšími či většími přestávkami pokračuje.

Jen tak mimochodem. První vlak přijel z Vídně do Brna po nově vybudované Severní Ferdinandově dráze na hlavní nádraží v roce 1839. Už tehdy se mluvilo o tom, že nádraží v centru, kde stojí a funguje dodnes, je jen provizoriem. To provizorium trvá už 174 let.

Štítky doprava, železnice, koridory, Brno, vlaky, Pendolino, Evropský parlament, projekt, Evropská unie, referendum, Robert Kotzian, Přerov, ODS, Rakousko, Evropská komise

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Europarlament zařadil Brno na mapu vysokorychlostních tratí  |  Doprava  |  Zprávy  |  Brněnská Drbna - zprávy z Brna a Jihomoravského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.