Brněnský dopravní podnik dnes představil plánované změny na příští rok. V mnoha ohledech jde o malou revoluci v přepravě po Brně. Přibudou nové linky, dopravní podnik nakoupí vozidla za miliardu, šedesát vozů bude mít klimatizaci a během příštího roku začne podnik instalovat wifi připojení do každého vozidla MHD.
Veškeré spoje páteřní linky 1 začnou obsluhovat soupravy složené z tramvají Vario, které už na ní ve většině případů jezdí. Všechny spoje budou nízkopodlažní a s vyšší kapacitou. Zvýší se kapacita linky 9, na které už budou jezdit pouze tramvaje 13T či soupravy vozů T3, a to včetně víkendů či večerních hodin.
Večer a brzo ráno se zlepší obsluha Bystrce. Linka 3 pojede až na Rakoveckou od 5:00 do 21:30. Podobně bude jezdit do Bystrce i o víkendech. „Přestupovat v Komíně tak budou lidé jen v okrajových částech dne," řekl Seitl. Dopoledne dojde také k záměně provozu linky 3 a 11. Trojka pojede až na Rakoveckou, díky čemuž vznikne přímě spojení z Bystrce k dětské nemocnici, naopak linka 11 se bude otáčet již v Komíně.
V trolejbusové dopravě se zkrátí intervaly linky 31 do Šlapanic. „Jedním z důvodů je vyšší poptávka právě ze Šlapanic, druhým rozvoj bydlení a obchodních aktivit kolem ulice Řípské," uvedl provozní ředitel Jan Seitl.
Nejvíce změn se týká autobusů v návaznosti na poptávku městských částí či obcí u Brna. „Linka 43 a noční linka 93 začnou obsluhovat nový obytný soubor Sadová, kde vznikly zastávky Firkušného a Moskalykova. Linka 48 bude v Tuřanech zajíždět do ulice Rolencova. Kvůli tomu posílíme provoz na lince 40, aby zůstala zachovaná obsluha náměstí v Tuřanech," popsal Seitl.
Nově bude jezdit i dopoledne a přes oběd linka E56, ale jen ve zkrácené trase mezi královopolským nádražím a bohunickou nemocnicí. Dosud jezdila jen v ranní a odpolední špičce. Celý den bude jezdit i linka 65 do Medlánek, sídliště obslouží i o víkendu. Do jedné linky se sloučí dosavadní dvě 68 a 80 a z Klusáčkovy pojede až na zastávku Šumavská k tramvajím 1 a 6.
Vznikne linka 51. „Jde o pilotní projekt propojení okrajových částí města se satelitními obcemi. Provoz budeme bedlivě sledovat a uvidíme, jaký bude zájem," řekl Seitl. Linka spojí Bystrc a Žebětín přes Veselku, Troubsko a Bosonohy s bohunickým kampusem a nemocnicí.
Dopravní podnik také rozšiřuje počet zastávek na znamení zhruba o 100. Celkově jich bude buď celodenně na znamení, nebo mezi 21:00 a 5:00 tři čtvrtiny. „Díky tomu ušetříme na energiích a také je možné zkrátit cestovní dobu," uvedl Seitl. Dosud má řidič povinnost zastavit na zastávce vždy, když na ní někdo stojí. „Chtěli bychom zase lidi naučit mávat jako kdysi. Když jezdí zastávkou více linek, zastaví řidič někdy zbytečně," řekl generální ředitel Miloš Havránek.
Brněnský dopravní podnik zaplatí v příštím roce za nová vozidla zhruba miliardu korun, přičemž okolo 700 milionů získá z evropských dotací. Díky tomu nakoupí 60 nových autobusů na plyn, deset minibusů a postaví šest tramvají Vario. Pořídí také deset parciálních trolejbusů, které mohou jet díky baterii část trasy bez trolejí. Za dalších zhruba 700 milionů korun zrekonstruuje tramvajové tratě.
Program Vario příští rok skončí a díky němu bude možné mít na všech 32 spojích nejvytíženější linky 1 soupravy sestavené z vozů Vario LF a LF2. Dopravní podnik si je ve spolupráci s výrobcem montuje v ústředních dílnách. „Jak budeme postupovat při obnově tramvají v dalších letech, je zatím předmětem diskusí," řekl Havránek.
Do konce prvního čtvrtletí získá dopravní podnik tři parciální trolejbusy a do konce srpna dalších sedm ze Škody Electric. Budou mít klimatizaci.
Stejně tak bude mít klimatizaci i všech 60 nových autobusů. Jde jak o kloubové, tak krátké autobusy a jejich dodávka má skončit v polovině roku. Díky nim budou poté prakticky všechny autobusy nízkopodlažní. „Zároveň se přiblížíme cíli, který jsme si při začátku nákupů autobusů na plyn vytkli, a tím je roční úspora 40 milionů korun na naftě," řekl Havránek. Díky deseti minibusům uspoří další náklady na linkách, které jsou méně vytížené. Zároveň jsou minibusy vhodné při některých výlukách, protože je možné vést trasu užšími ulicemi.
Modernizace tratí budou větší než v minulosti. Některé akce jsou spojené s opravami celých ulic. „Jedná se o pokračování Valchařské, o úsek na Moravském náměstí přes Koliště, o Zábrdovickou a Cejl a také o Údolní. Také budeme muset hned od začátku stavby přerušit dopravu na Dornychu, protože se začne nejdříve dělat kanalizace," uvedl Havránek. Tramvaje tak do Komárova vzhledem k rozsahu stavby nepojedou zhruba rok a půl až dva.
Dalšími stavbami bude oprava kolejových trojúhelníků u Semilassa, na křižovatce Vranovské a Jugoslávské a u kostela svatého Tomáše na Moravském náměstí. Zvažujeme opravu tratě do Obřan, po které se nyní nejezdí. S rekonstrukcí se také počítá na Nových Sadech od Hybešovy po Poříčí. „Uvažujeme, že bychom po celé délce udělali travnatý pás, jaký je na Nových Sadech. Je to ekologičtější varianta než současné betonové panely," uvedl Havránek.
V příštím roce se také počítá po letech příprav se stavbou trolejbusové tratě na Jírovu v Líšni, měla by se také obnovovat trať ze Stránské skály do Líšně a mohla by začít stavba tramvajové tratě do bohunického kampusu.
Dopravní podnik také čeká náročná obnova řídicího informačního systému za zhruba 140 milionů korun. Nové vybavení dostane dispečerské pracoviště a každé vozidlo. Nový digitální systém nahradí starý analogový a cestující z něj budou profitovat tak, že v každém vozidle bude wifi síť.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.