Portál vznikajícího tramvajového tunelu k bohunickému kampusu střeží socha svaté Barbory. Brněnský dopravní podnik (DPMB) tam jakožto patronku důlních staveb umístil, aby ochraňovala dělníky a později všechny, kteří budou tunelem projíždět. Stavba tramvajové trati do kampusu za 1,4 miliardy korun je zhruba v polovině. První cestující se tam na lince 8 svezou na konci roku 2022.
Sochu svaté Barbory vytvořila za tři měsíce z italského mramoru firma Kamenoprůmysl Komárek z Letovic a v katedrále na Petrově monumentu dnes požehnal brněnský biskup Vojtěch Cikrle. Z chrámu převáželi pracovníci téměř metrovou sochou vážící 120 kilogramů ve speciální schránce. Poté patronku havířů, pyrotechniků či architektů, umístili do portálu v ulici Netroufalky.
Stavba tramvajové trati, díky němuž se lidé svezou až k Fakultní nemonici nebo k vysoké škole, spojí zastávku Osová a Univerzitní kampus. Budování začalo zhruba před desíti měsíci. Nyní jsou hotové všechny podzemní stěny hlavní části tunelu a dělníci betonují strop, který bude hotový v celé trase do konce dubna.
„V květnu strop zasypou a od přelomu léta a podzimu začnou s úpravami terénu včetně osazení zelení. Prací na povrchu bude po zasypání tunelu postupně ubývat a velká část činností se v létě přesune do podzemí, odkud budeme vyvážet zeminu a připravovat pokládku kolejí. Pro místní obyvatele to výhledově znamená snížení prašnosti a hluku v oblasti,“ řekl generální ředitel DPMB Miloš Havránek.
Kromě budování tunelu budou práce pokračovat i v místě konečné stanice tramvají. Práce na výstavbě přístřešků a nástupišť chce zhotovitel co nejvíce soustředit do stávajícího ostrůvku, aby minimalizoval omezení dopravy. V oblasti zastávky Osová se počítá s výlukou tramvají, při které dělníci vymění kolejiště v délce 450 metrů a současně vzniknou nové zastávky, chodníky, schodiště a výtahy.
„Letos dokončíme všechny hrubé práce na trati a v tunelu a v příštím roce nás bude čekat oživení celého systému. V tunelu je třeba instalovat veškeré zabezpečovací zařízení, kamerový systém, osvětlení a podobně,“ dodal oblastní ředitel společnosti Metrostav Zdeněk Mička.
Letos se na stavbě z celkových nákladů proinvestuje 650 milionů korun. Deštivý podzim a zima práce zkomplikovaly, jelikož bylo nutné zajistit téměř všechny svahy, aby se neutrhly do výkopu. Schválený harmonogram se přesto daří dodržovat. Provozu městské hromadné dopravy se stavba dotkne letos na jaře a v létě.
Tramvajové linky 6 a 8 budou v květnu a červnu končit ve smyčce Švermova. O letních prázdninách dopravní podnik linky odkloní z Celní do smyčky Ústřední hřbitov. Náhradní dopravu zajistí autobusy. V létě zmizí z Jihlavské ulice provizorní mosty a provoz bude v celé šířce obnoven.
Stavba tramvajové trati spojující zastávku Osová a Univerzitní kampus začala zhruba před deseti měsíci. Z celkových nákladů pokryje 85 procent dotace. Město také počítá s nákupem nových obousměrných tramvají Škoda ForCity Smart 34, které budou trať obsluhovat. Rámcová smlouva umožňuje nakoupit až 40 tramvají za 2,4 miliardy korun. Prvních pět má výrobce dodat nejpozději do února 2023.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.