Na dvacetikilometrové železniční trati z Brna do Zastávky začne v květnu příštího roku modernizace trati, která měla být hotová již před pěti lety. Stavba za 1,8 miliardy korun potrvá rok, uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš. Trať bude dvoukolejná v celé délce, budou po ní moct jezdit elektrické vlaky a rychlost se zvýší na 120 kilometrů za hodinu.
Zásadní zlepšení, které spočívá v kratší cestovní době, možnosti provozovat vlaky v kratších intervalech a výrazně větší pravidelnosti provozu, několik let blokoval a oddaloval Josef Dvořák a jeho spolek Voda z Tetčic, který oddálil i stavbu části velkého městského okruhu v Brně.
SŽDC se letos rozhodla stavbu rozdělit na dvě etapy. Začne se stavbou na již dvoukolejném úseku z Brna do Střelic, následovat bude úsek ze Střelic do Zastávky. V první etapě také vzniknou dvě nové zastávky Brno-Starý Lískovec a Ostopovice, které výrazně zlepší dopravní obslužnost jihozápadní části Brna včetně bohunického kampusu a obce, která dnes leží u trati, ale je odkázaná na autobusy.
„Aktuálně se pracuje na zpracování posuzovací části k dokumentaci pro stavební povolení a zadávací dokumentaci pro stavbu. Dále se zpracovává aktualizace ekonomického hodnocení," uvedl Illiaš.
Po ukončení stavby se chystají změny v linkovém vedení jak v brněnské MHD, tak v regionální autobusové dopravě. Bude moct být zredukována část autobusových linek ze Zastávky do Brna, které se často zpožďují v závislosti na situaci na dálnici. Ve Starém Lískovci také vznikne přestupní uzel jak pro linky MHD, tak pro regionální autobusy, dosud do této oblasti žádné linky nejezdí.