Ke zlevněné roční, čtvrtletní a měsíční šalinkartě by se v budoucnu mohl přidat nový tarif semestrální jízdenka. Právě projekt semestrálních jízdenek pomohl k vítězství letošnímu králi Brněnského majálesu Janu Jílkovi. Jízdenky by mohly zjednodušit dopravu těm studentům, kteří v Brně tráví čas jen ve školním roce.
Dopravní podnik města Brna nabízí v současnosti studentům zvýhodněnou roční, čtvrtletní nebo měsíční šalinkartu. Ani jedna varianta však není ideální pro studenty, kteří v Brně tráví čas jen přes semestr a zkouškové. Tomu by měly pomoci takzvané semestrální jízdenky, které by platily osmnáct týdnů. „Výhoda spočívá v tom, že semestrální jízdenka vyjde od začátku semestru až po konec zkouškového. Čtvrtletní jízdenka nikdy nevyjde na celý semestr, ale končí někdy koncem semestru a na zkouškové si student už většinou koupí měsíční, jednorázové jízdenky a v nejhorším případě jezdí načerno,“ popsal výhodu autor projektu semestrálních jízdenek Jan Jílek.
Semestrální jízdenka však není sleva pro studenty. Jedná se o zavedení celého nového tarifu, který bude pro studenty ekonomicky výhodnější. „Jedním z dalších úkolů bylo to, že bych rád snížil cenu roční šalinkarty, ale peníze by se braly odněkud, kde by pak taky chyběly. Semestrálky jsou zlatou střední cestou,“ uvedl Jílek.
Podle Jílka by takzvané semestrálky ocenilo velké množství studentů. „Semestrální jízdenka by pro mě byla naprosto ideální. A ještě lepší by bylo, kdyby se dala nahrát na isic,“ uvedl student Mendelovy univerzity Viktor Fafílek. Některým však možný tarif nijak zvlášť nepomůže. „V Brně bydlím na kolejích a o zkouškovém jezdím domů, podle toho, jak mi vychází zkoušky. Kupuji si tři čtvrtletní a pak měsíční šalinkartu, abych přes zkouškové neplatila za něco, co nevyužiji. Semestrální jízdenky zní jako dobrý nápad ale těžko říct, jestli by to bylo lepší než teď. Třeba před Vánoci mi čtvrtletní šalinkarta vychází akorát,“ popsala studentka Masarykovy univerzity Kateřina Hrdinová.
Projekt je v současnosti ve fázi finálních úprav. Poté se předá dopravnímu podniku a radě Jihomoravského kraje. „Teď jsme ve fázi, kdy jsme začali aktivně pracovat se Studentským Brnem a počítám, že do měsíce by mělo být jasné v jaké podobě budeme projekt předávat na dopravní podnik,“ doplnil Jílek.
Možnost zavést semestrální jízdenky oceňuje i primátorka města Brna Markéta Vaňková. „S nápadem na zavedení semestrální jízdenky jsem se seznámila a jsem mu nakloněna. Nyní záleží na jeho iniciátorovi, aby se s ním obrátil na Dopravní podnik města Brna. Společně by měli zvážit, zda je zavedení tohoto typu jízdenky proveditelné. Následně bychom se tímto dále zabývali na úrovni vedení města,“ komentovala možný nový tarif Vaňková.
Semestrální jízdenky tak budou na Dopravním podniku města Brna předmětem dalšího jednání. „Jejich zavedení v tuto chvíli nedokážeme slíbit, ani vyloučit. Po zavedení elektronických předplatných jízdenek v celém IDS JMK by však zavedení tohoto druhu jízdenky mohla být jednodušší než v současné době,“ řekla mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková.
Projekt Jana Jílka z VUT se neřeší jen v Brně. Zajímají se o něj i v Hradci Králové. „Začal jsem spolupracovat se studenty z Hradce Králové. Na základě mého projektu se tak budou semestrálky v Hradci zřizovat,“ popsal svou spolupráci Jílek.