Společnost Meta, která mimo jiné provozuje největší sociální síť Facebook, začala ve své české verzi s úpravou zobrazování náhledů zpravodajských textů. Reaguje tím stejně jako internetová společnost Google na přijetí novely autorského zákona.
„V reakci na transpozici článku 15 směrnice EU o autorských právech do české legislativy měníme způsob, jakým se na Facebooku zobrazují příspěvky odkazující na zpravodajské weby pro uživatele v České republice. Možnost zveřejňovat odkazy na zpravodajské články v Česku neodstraňujeme a budeme nadále sledovat vývoj legislativy," sdělilo tiskové oddělení společnosti Meta.
Dosud byly odkazy zveřejněné na facebooku doplněné titulkem, náhledovým obrázkem a náhledovými výňatky textu. Po provedení změn budou odkazy na zpravodajské články zobrazovat pouze hypertextový odkaz a titulek. Nově se tak ve feedu objevuje jen logo média, titulek článku a hypertextový odkaz. Lze rovněž předpokládat, že změna bude plně viditelná až po několika dnech, protože změny se uskutečňují postupně.
„V Asociaci online vydavatelů věříme, že kvalitní vydavatelský obsah si lidé najdou. Na sociální síti Facebook to možná budou mít uživatelé v prvních dnech o něco těžší především kvůli orientaci ve svém “feedu” a vydavatelský obsah nemusí na této síti působit tak atraktivně. Reakce společnosti Meta není překvapivá. Meta často následuje kroky společnosti Google. Ze strany společnosti Meta je to však prazvláštní krok a to z toho důvodu, že se její zástupci neúčastnili legislativního procesu a nesdělili své připomínky k novele autorského zákona. Minimálně tedy ne v otevřeném dialogu s odbornou veřejností,” řekl redakci Drbny předseda Asociace online vydavatelů Libor Matoušek.
Společnost Google už před několika dny přestala zobrazovat náhledy zpravodajského obsahu ve vyhledávání, Google Zprávách a službě Discovery. Ukončila také licenční program News Showcase, v němž platila za zpravodajství některým vydavatelům.
„Google tohle svoje rozhodnutí avizoval už během projednávání zákona v Senátu koncem listopadu. I když tady bych měl možná spíš použít příslovce „až“, protože vláda zákon předložila do sněmovny už před rokem a zmíněný pozměňovací návrh se sněmovně objevil už v dubnu. Nyní ale svou pohrůžku Google a spolu s ním i Meta (pozn. red.: Facebook) naplnily. Co teď s tím? Nejednoduší by samozřejmě bylo, kdyby platformy práva vydavatelů uznaly a jednoduše jim za jejich obsah, který využívají, začaly platit. Pokud to neudělají, čeká nás právní a politická přetahovaná, na kterou nakonec doplatí všichni," dodal pro redakci Drbny senátor David Smoljak. "Osobně doufám, že se celou věc nakonec podaří vyřešit smírně. To ale předpokládá základní ochotu Googlu i Facebooku férově se o o své zisky z reklamního trhu s vydavateli rozdělit. Míč je teď na jejich straně."
Novela autorského zákona má zajistit vydavatelům a mediálním domům silnější pozici vůči provozovatelům internetových vyhledávačů, agregátorů zpráv či sociálních sítí při sjednávání licenčních poplatků za využívání článků. Vedle parametrů licenčního poplatku stanoví i pokutu za porušení zákona ve výši až jednoho procenta jejich celosvětového ročního obratu. Právě ta patří k ustanovením zákona, které Google kritizoval nejvíce. Podle něj jde novela daleko za rámec evropské směrnice a představuje neúměrné finanční riziko.
Vydavatelské svazy vyzvaly minulý týden Google k jednání. Podle části z nich budou kroky Googlu a Mety znamenat snížení návštěvnosti zpravodajských webů, a tím i jejich příjmů.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.