Počasí dnes2 °C, zítra4 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Facebook začal odstraňovat náhledy u odkazů na zpravodajství. Reaguje na novelu autorského zákona

Společnost Meta, která mimo jiné provozuje největší sociální síť Facebook, začala ve své české verzi s úpravou zobrazování náhledů zpravodajských textů. Reaguje tím stejně jako internetová společnost Google na přijetí novely autorského zákona.

V reakci na transpozici článku 15 směrnice EU o autorských právech do české legislativy měníme způsob, jakým se na Facebooku zobrazují příspěvky odkazující na zpravodajské weby pro uživatele v České republice. Možnost zveřejňovat odkazy na zpravodajské články v Česku neodstraňujeme a budeme nadále sledovat vývoj legislativy," sdělilo tiskové oddělení společnosti Meta.

Dosud byly odkazy zveřejněné na facebooku doplněné titulkem, náhledovým obrázkem a náhledovými výňatky textu. Po provedení změn budou odkazy na zpravodajské články zobrazovat pouze hypertextový odkaz a titulek. Nově se tak ve feedu objevuje jen logo média, titulek článku a hypertextový odkaz. Lze rovněž předpokládat, že změna bude plně viditelná až po několika dnech, protože změny se uskutečňují postupně.

V Asociaci online vydavatelů věříme, že kvalitní vydavatelský obsah si lidé najdou. Na sociální síti Facebook to možná budou mít uživatelé v prvních dnech o něco těžší především kvůli orientaci ve svém “feedu” a vydavatelský obsah nemusí na této síti působit tak atraktivně. Reakce společnosti Meta není překvapivá. Meta často následuje kroky společnosti Google. Ze strany společnosti Meta je to však prazvláštní krok a to z toho důvodu, že se její zástupci neúčastnili legislativního procesu a nesdělili své připomínky k novele autorského zákona. Minimálně tedy ne v otevřeném dialogu s odbornou veřejností,” řekl redakci Drbny předseda Asociace online vydavatelů Libor Matoušek.

Společnost Google už před několika dny přestala zobrazovat náhledy zpravodajského obsahu ve vyhledávání, Google Zprávách a službě Discovery. Ukončila také licenční program News Showcase, v němž platila za zpravodajství některým vydavatelům.

Google tohle svoje rozhodnutí avizoval už během projednávání zákona v Senátu koncem listopadu. I když tady bych měl možná spíš použít příslovce „až“, protože vláda zákon předložila do sněmovny už před rokem a zmíněný pozměňovací návrh se sněmovně objevil už v dubnu. Nyní ale svou pohrůžku Google a spolu s ním i Meta (pozn. red.: Facebook) naplnily. Co teď s tím? Nejednoduší by samozřejmě bylo, kdyby platformy práva vydavatelů uznaly a jednoduše jim za jejich obsah, který využívají, začaly platit. Pokud to neudělají, čeká nás právní a politická přetahovaná, na kterou nakonec doplatí všichni," dodal pro redakci Drbny senátor David Smoljak. "Osobně doufám, že se celou věc nakonec podaří vyřešit smírně. To ale předpokládá základní ochotu Googlu i Facebooku férově se o o své zisky z reklamního trhu s vydavateli rozdělit. Míč je teď na jejich straně."

Novela autorského zákona má zajistit vydavatelům a mediálním domům silnější pozici vůči provozovatelům internetových vyhledávačů, agregátorů zpráv či sociálních sítí při sjednávání licenčních poplatků za využívání článků. Vedle parametrů licenčního poplatku stanoví i pokutu za porušení zákona ve výši až jednoho procenta jejich celosvětového ročního obratu. Právě ta patří k ustanovením zákona, které Google kritizoval nejvíce. Podle něj jde novela daleko za rámec evropské směrnice a představuje neúměrné finanční riziko.

Vydavatelské svazy vyzvaly minulý týden Google k jednání. Podle části z nich budou kroky Googlu a Mety znamenat snížení návštěvnosti zpravodajských webů, a tím i jejich příjmů.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Pixabay.com

Štítky senát, autorský zákon, média, Facebook, Google

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Facebook začal odstraňovat náhledy u odkazů na zpravodajství. Reaguje na novelu autorského zákona  |  Zprávy  |  Brněnská Drbna - zprávy z Brna a Jihomoravského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.