Lidé v České republice nakupují v supermarketech potraviny z celého světa. Při nákupu je ale příliš nezajímá, jestli třeba taková cibule pochází z Nové Zélandu nebo z moravského pole. Změnit se to snaží brněnští vědci z Mendelovy univerzity (MENDELU), kteří hledají způsob, jak posílit lokální patriotismus a podpořit zdejší farmáře.
Podle vedoucí Ústavu aplikované a krajinné ekologie AF MENDELU Milady Šťastné Česko v tomto ohledu výrazně zaostává například za Rakouskem, kde spotřebitelé znají původ sezónních potravin i své farmáře, které chtějí nákupem podpořit. Akademici chtějí nabídnout informace a pomoc malým a středním farmářům, jak přispět k udržitelné ekonomice venkova či jak zvýšit zájem veřejnosti o zdravé sezónní potraviny. Jednou z možností, jak toho dosáhnout a přispět k šíření myšlenky jsou takzvané krátké dodavatelské řetězce (KDŘ), které nabízí konzumentům možnost nakupovat lokálně a odpovědně. Ke zvýšení osvěty je nutné i zapojení samosprávy na krajské a lokální úrovni.
„Cílem je usměrnit chování spotřebitelů a dodavatelů. Spojit veškeré hráče na trhu, aby mezi sebou spolupracovali, aby měl spotřebitel povědomí o této možnosti, aby potraviny neputovaly napříč světadíly a nacházely své konzumenty co nejblíže místu produkce. Jednou z výhod lokální spotřeby je totiž i efektivní doprava v regionu. K tomu je třeba změnit některé spotřebitelské návyky,“ uvedla Šťastná s tím, že klíčová je myšlenka patriotismu, která zatím není v České republice příliš živá.
Podle Štastné, která zároveň stojí v čele pracovní skupiny zřízené Celostátní sítí pro venkov (SZIF), se o původ potravin začíná zajímat především mladí lidé.„Mladší generace je nastavená ke zdravému životnímu stylu. Je to záležitost nejen kvality ekologických produktů, ale i udržitelnosti a šetrnosti k životnímu prostředí, mladší generace k tomu má blíž,“ sdělila s tím, že pro změnu je nutný aktivní přístup obou stran tedy zemědělce/producenta.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.