Studenti Vysokého učení technického v Brně (VUT) představili dvě nově zkonstruované formule, z nichž jedna je poháněna na elektřinu. Dragon X a Dragon e1 vznikly v rámci soutěže pro mladé inženýry, kteří navrhují, vyrábějí a testují své vlastní závodní vozy.
Kromě již desátého modelu formule Dragon X se letos brněnští studenti rozhodli sestavit také vůz na elektrický pohon. Ten se poprvé představí na závodu Formula Student Czech Republic v Mostě. Elektroniku do vznikající formule vyvíjeli členové týmu sami. Každý ze šesti segmentů má svou vlastní kontrolní desku, která monitoruje teploty a napětí svých článků. „Celkově se v baterce nachází téměř 800 článků a monitoruje se 96 napětí a téměř 150 teplot. A to se pořád bavíme jen o baterii vozu,“ popsal šéf týmu TU Brno Racing Dominik Klement.
Základem studentského týmu jsou lidé z Fakulty strojního inženýrství, třetinu tvoří studenti elektrotechniky a menšinu také informatici. „Díky tomu si sami vytváříme i veškerý software, který v autě najdete. Běží na něm všechny řídicí jednotky, grafické rozhraní pro pilota i grafické rozhraní programu, přes který se celé auto nastavuje. Data z monopostu jsou bezdrátově přenášena naší vlastní telemetrií, i tu jsme vyvíjeli autu na míru,“ řekl Klement.
Loňská sezona byla narušena situací kolem koronavirové epidemie, která prodloužila čas na vývoj potřebných technologií. Omezený přístup do prostor univerzity a zákaz setkávání ale týmu TU Brno Racing kontruování vozů spíše zkomplikoval. Některé součástky proto vznikaly přímo u studentů doma. Obě formule, 174 kilový Dragon X i 218 kilový elektrický vůz, které dokáží jet až 115 kilometrů v hodině, se ale podařilo včas dokončit.
Na závody do zahraničí zamíří mladí inženýři zatím jen se spalovacím Dragonem X. „Jde o jubilejní desátou formuli, proto jsme jí chtěli letošní sezonu symbolicky věnovat. Mezinárodní závody jsou letos omezeny co do délky konání a počtu účastníků za tým, ale na rozdíl od loňského roku se snad budou konat. V červenci se plánujeme postavit na start v Nizozemí a v srpnu vyrazíme Maďarska,“ popsal Klement.
Mezinárodní soutěž Formula Student, do které se studentský tým TU Brno Racing z VUT zapojuje od roku 2010, hodnotí inženýrský přístup, přemýšlení nad náklady na výrobu, obchodní schopnosti či výkonnost a bezpečnost vozu. V poslední závodní sezóně 2018/2019 vybojoval tým deváté místo ve světovém žebříčku 614 týmů.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.