Jihomoravský kraj přispívá každý rok na konání MotoGP desítky milionů korun. Jen zalistovací poplatek na příští ročník se má vyšplhat na 162 milionů. Po letošním ročníku přitom zůstala hořká pachuť, jezdci si stěžovali na špatný stav trati. Komisaři závodu dali organizátorům jasně najevo, že pokud se situace nezlepší, příští rok jezdce na dráhu nepustí. Rekonstrukce trati by se přitom mohla vyšplhat na desítky milionů. Zaplatit ji musí částečně musí kraj. Jaký mají na situaci názor lídři politických stran a hnutí před letošními krajskými volbami? Jakou má podle nich v Brně Velká cena České republiky budoucnost?
Spolek pro MotoGP, jehož je JMK součástí, podepsal s brněnským Autodromem smlouvu, podle které má uhradit případné úpravy povrchu nutné pro konání MotoGP. Kompletní rekonstrukce trati by se přitom mohla vyšplhat až na 100 milionů korun.
Středa, 12. srpna 2020, 19:00
Mírně hořkou pachuť zanechalo organizátorům Velké ceny České republiky v Brně po jinak vydařeném víkendu prohlášení některých jezdců. Ti označili stav povrchu na Masarykově okruhu za katastrofální. Podle ředitelky brněnského Automotodromu komisaři...
Otázky směrem k lídrům politických subjektů do krajských voleb zněly následovně: Měl by se podle vás kraj finančně podílet na rekonstrukci trati, ačkoliv by šlo o investici do majetku soukromého subjektu?
Měl by podle vás kraj v budoucnu ze svého rozpočtu nadále podporovat Velkou cenu České republiky?
Kde je podle vás hranice, u které už je seriál MotoGP pro Jihomoravský kraj více zátěží, než přínosem?
Ať Grand Prix v Brně klidně pokračuje, ale kraj už nemůže dávat víc. Nikdo ale neví, jestli se neobjeví další kostlivci ve skříni jako teď povinnost uhradit opravu povrchu okruhu. S tímto jsme nepočítali a nevěděli o tom. Další náklady na vrub kraje už nejsou možné. 30 - 35 milionů na zalistovací poplatek jsou strop. Jakékoli vyšší náklady na zalistovací poplatek musí jít za státem, který má nejvyšší výnosy z daní. není možné, aby na Grand Prix stát vydělával desítky milionů a kraj na prodělával.
Jakékoli investice musí jít za provozovatelem okruhu nebo opět za státem, který ze soutěže těží nejvíc. Pokud Grand Prix příští rok skončí, bude to ostuda státu, který odmítá podporovat takto důležité akce, které jsou mimo Prahu.
Především je třeba přehodnotit fungování spolku, který Grand Prix pořádá. Jeho členy jsou kraj, město, ale také stát. Nejde jen o zalistovací poplatek, ale také o otázku rekonstrukce závodní dráhy. Pro stát jakožto příjemce daňových výnosů je Velká cena ziskový podnik.
Proto by stát měl nést hlavní břemeno. Případné navýšení zalistovacího poplatku nemusí tedy nutně znamenat zvýšení zátěže krajského rozpočtu. Chceme Grand Prix zachovat, je to velká prestiž, ale naše konečné stanovisko můžeme říci až po jednání se státem o reformě pořádajícího spolku.
V první řadě by měl kraj plnit svoje závazky vyplývající ze smluv, které uzavřel. Kraj musí být důvěryhodným partnerem. Jiná věc je však samotný obsah oné smlouvy a její případná změna. V případě rekonstrukce celé trati se jedná o velkou sumu peněz. Kolik kilometrů silnic II. a III. třídy, užívaných občany denně a v horším stavu, by za to kraj mohl opravit? A podobně se můžeme ptát na investice do zdravotnictví či školství, které se kvůli krizi musí omezit.
Není možné investovat do opravy majetku nebo dotovat stále vyššími příspěvky Velkou cenu v rámci seriálu Moto GP bez toho, abychom měli přehled, jak se přesně s těmito penězi hospodaří.
Na prvním místě musí být transparentnost a snaha o minimalizaci nákladů. Nechceme přijít o tuto oblíbenou akci, která má v zahraničí prestiž a dobrou pověst, ale udržovat ji za každou cenu prostě nejde.
Grand Prix v Brně vždy patřilo k velkým tahákům nejen Brna, ale i celé jižní Moravy a vlastně i naší země, kam se sjížděli motocykloví fandové z celé Evropy. Musím ale říct, že mě neustále se zvyšující nároky na zalistovací poplatek a teď i na údržbu a provoz Automotodromu celkem zvedají ze židle.
Podle mě i kolegů v KSČM se příspěvek z úrovně kraje dostal na maximum možného. Bez razantního přispění vlády je další osud Grand Prix nejistý.
V případě, že by se měla suma zvyšovat na úkor JMK, tak raději investujme do závlahových systémů nebo do krajských silnic.
Spolek pro MotoGP platí Automotodromu mj. nájem za pořádání Velké ceny, žádné další výdaje nepodpoříme. Rádi bychom z důvodu ekonomických přínosů Velkou cenu zachovali, ale jako kraj jsme na hranici rozpočtové únosnosti.
Pokud v případě zvyšování zalistovacího poplatku nepomůže stát, nebudeme miliardářský podnik pana Espelety podporovat.
Stávající finanční prostředky bychom převedli na podporu malých sportovních oddílů a rozvoj krajské sportovní infrastruktury.
Grand Prix je již tradiční motocyklový závod s mezinárodním významem. Na Moravě patří k nejprestižnějším závodům vůbec. Samozřejmě, že na misky vah je třeba dát nejen mezinárodní význam, ale i nutné náklady.
Je pravda, že tento podnik je každoročně dotován desítkami milionů z veřejných rozpočtů, ale třeba ve srovnání s dotacemi do ostatních mainstreamových sportů, je to stále jen zlomek peněz.
Smlouva o pronájmu byla takto podepsána v roce 2015 na pětileté období zřejmě proto, že nadstandardní požadavky na kvalitu povrchu jsou výhradně podmínkou konání MOTO GP.
Smlouva na rok 2021 byla s AMD uzavřena v době koronavirové a z časových důvodů nebylo možno licitovat o nastavení jiných podmínek. Ale pokud nebude uzavřena smlouva s Dornou na dalších pět let, nebude důvod vkládat veřejné prostředky v řádu desítek milionů korun do rekonstrukce celé trati.
Na financování avizovaného zvýšení zalistovacího poplatku by se muselo podílet více subjektů. Kraj a město nejsou schopni celou částku financovat.
Především bude záležet na rozhodnutí státu, zda například zařadí MOTO GP mezi akce mimořádného významu a zaváže se k systémové podpoře ze svého rozpočtu. A samozřejmě bude nutné zapojit další partnery ze soukromého sektoru. Toto řešení bych podpořil. Vše bude předmětem dalších jednání. Pokud ale nedojde ke shodě všech zainteresovaných stran, může to znamenat konec MOTO GP v Brně.
V situaci, kdy vnitřní dluh na silnicích Jihomoravského kraje, po kterých jezdí občané, se odhaduje až na 15 miliard, považuji zvyšování výdají na podporu akce nad stávající mez za těžko přijatelné.
Pro další konkrétní vývoj je ale také důležité nastavení existujících smluv, s čímž se nové vedení kraje bude muset seznámit.
Lídři dalších subjektů kandidujících do krajských voleb na podzim letošního roku nabídku prostoru k vyjádření nevyužili.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.