Brno dnešním dnem zahajuje novou kampaň „Připrav Brno“, která je určena široké veřejnosti, firmám i institucím a má je informovat o tom, jak se lépe připravit na měnící se klima.
Brno zelenější, ekologičtější a zdravější. To je cílem nové kampaně města Brna „Připrav Brno“, která má širokou veřejnost, firmy a instituce informovat o tom, jak se lépe připravit na měnící se klima. Navazuje tak na loňské září, kdy si město nechalo vypracovat akční plán udržitelné energetiky a klimatu (SECAP). Stopadesáti stránkový dokument obsahuje postup, jak snížit emise oxidu uhličitého a jak lépe šetřit energiemi. Kampaň startuje dnešním dnem a potrvá až do roku 2030.
„Brno jako první město v České republice přijalo akční plán, který obsahuje konkrétní opatření, díky kterým dokážeme snížit emise oxidu uhličitého o čtyřicet procent do roku 2030. Samo město to ale nedokáže, proto úzce spolupracujeme s firmami a dalšími subjekty veřejné i soukromé sféry. A nyní spouštíme osvětovou kampaň pro širokou veřejnost. Jen společně dokážeme připravit naše město i pro budoucí generace,“ uvedl 1. náměstek primátorky Petr Hladík, který má na starost oblast životního prostředí.
Na podporu kampaně vznikl i web www.priprav.brno.cz, který spravují zaměstnanci Odboru životního prostředí města Brna. Lidé se na něm dočtou jak mohou v deseti jednoduchých krocích pomoci snižovat emise CO₂. Web budou zaměstnanci odboru průběžně aktualizovat a doplňovat.
„Novou kampaň lze hodnotit jednoznačně pozitivně. V kontextu státní politiky se stává role měst v ochraně životního prostředí čím dál důležitější,“ sdělil Vojtěch Vomáčka z Katedry práva životního prostředí a pozemkového práva Masarykovy univerzity. Za město však stejně jako za lidi mluví podle Vomáčky zejména činy.
V některých oblastech je Brno úspěšné, příkladem je správa městské zeleně nebo zavádění technologických inovací do městské hromadné dopravy. Jinde má Brno velké rezervy a za srovnatelnými městy zaostává, nebo dokonce postupuje proti deklarovaným cílům. „Marně hledám například cyklostezky, které mi kampaň doporučuje namísto jízdy autem,“ dodal Vomáčka.
Novou kampaní chce Brno apelovat i na terciární sektor, který v této oblasti hraje významnou roli. Brněnské firmy se mohou například zavázat k memorandu o dlouhodobé spolupráci na snížení emisí oxidu uhličitého. Organizace zapojené do memoranda zapracují závazky plynoucí z dokumentu do svého běžného chodu a působení.
Na konci února se k iniciativě města zapojilo hned osmadvacet institucí sídlících v Brně. Mezi nimi byly univerzity, Lesy města Brna či Kancelář veřejného ochránce práv.
„Připojení se k memorandu je pro nás přirozeným krokem. Ochranu životního prostředí a zajištění udržitelného rozvoje vnímáme na Masarykově univerzitě jako jednoznačnou prioritu. Dlouhodobě se těmto tématům věnuje řada špičkových pracovišť, ať už je to výzkum vlivu toxických látek na člověka a přírodu nebo vzdělávání k ekologickému podnikání. Zásady udržitelnosti a šetrnosti k životnímu prostředí uplatňujeme také v každodenním provozu desítek budov, ve kterých univerzita sídlí po celé moravské metropoli,“ uvedl dříve rektor Masarykovy univerzity Martin Bareš.
Doporučenými kroky ke snižování produkce emisí je stavět a rekonstruovat s ohledem na co nejnižší budoucí energetickou náročnost budovy, využívat obnovitelné zdroje, využívat nízkoemisní nebo jiné šetrné způsoby dopravy, šetřit spotřebu vody a budovat retenční plochy či nádrže, dbát na principy cirkulární ekonomie.
Kampaň bude trvat deset let. Právě rok 2030 je symbolický tím, že k tomuto datu se město zavázalo snížit emise CO₂ o čtyřicet procent. Kampaň bude jak online na sociálních sítích, ale město chce využít i billboardy, reklamy v tramvajích, city lighty v ulicích nebo pouštět videa v různých institucích.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.