čtvrtek 14. listopadu 2019 Sáva

Tisíce lidí podepsaly petici proti záměru vést R43 přes 'Hitlerovu' dálnici v Brně

Proti návrhu aktualizace zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje se svým podpisem vyslovily tisíce lidí. Archy s připomínkami a podpisy doručili jejich zástupci do podatelny krajského úřadu. Nelíbí se jim umístění čtyřpruhové silnice či dálnice 43 ve stopě tzv. Hitlerovy dálnice, která vede přes Brno a zároveň negativně zasáhne i některé obce severně od Brna. Za odpůrce to sdělil Petr Firbas. Návrh aktualizace vychází ze studie, kterou si kraj dal zpracovat a jejíž výsledky představil loni v prosinci.

NAPSALI JSME: ŘSD má hotovou studii pro rychlostní silnici R43. Spojí plánovanou D35 s 'Hitlerovou' starou dálnicí 

Hitlerova dálnice byl projekt nacistického Německa na nejkratší spojení Vídně a Vratislavi a v krajině po ní zůstala řada stavebních objektů, jako jsou náspy či pilíře i celé mosty. Přestože charakter osídlení se za 80 let výrazně změnil, kraj chce stejnou trasu. Tehdy by vedla dálnice za Brnem, v současnosti by rozetla jedno z největších sídlišť.

Brněnská ulice - silnice Stará dálnice je pozůstatkem projektu z dob Protektorátu Čechy a Morava. Šlo o tzv. Exteritoriální dálnici Vídeň–Vratislav, kterou měl Hitler ambici postavit mezi lety 1939 a 1940. Stavbu financovala Třetí říše, Protektorát Němcům poskytl všechny pozemky zdarma. Kvůli vojenským neúspěchům se však stavba zbrzdila a následně v roce 1942 zrušila úplně. Pozůstatkem projektu je v Brně hotová část dálnice, která slouží jako silnice III. třídy dodnes. V okolí Brna pak lze najít různá torza stavby, jako například základy mostních konstrukcí či už hotové dálniční mosty (Jevíčko).

Studie se zabývala vedením silnic a dálnic v Brně a jeho nejbližším okolí, protože v zásadách územního rozvoje vydaných v roce 2016 zůstaly stavby některých komunikací nevyřešené a zanesené byly pouze územní rezervy. Až studie přinesla závěr, že nejlepší je vedení silnice 43 v trase Hitlerovy dálnice, proti níž existuje silný odpor již desetiletí.

Důvodem je ponechání tranzitní dopravy v Brně. Silnice se má odpojit od dálnice D1 v Bosonohách a severně pokračovat mezi Kohoutovicemi a Žebětínem, rozetne Bystrc a povede rekreační oblastí podél Brněnské přehrady. Na sever od Brna například rozdělí téměř srostlé obce Malhostovice a Drásov a pokračovat má údolím potoka Lubě. Ze studie vyplynula jako dopravně nejúčinnější na rozdíl od trasy, která by vedla západně od Brna Boskovickou brázdou jako obchvat města.

„Do dopravně přetíženého Brna se navrhuje zavléct další transevropský koridor. Všude jinde se pro tranzitní těžkou nákladní dopravu navrhují obchvaty měst a obcí. Současně kraj prosazuje zavlečení dopravy i do obytné jižní části Kuřimi místo použití severního obchvatu za továrnami. Takto je ohroženo bydlení mnoha tisíců lidí a rekreační oblast Brněnské přehrady, kde má být v současném nástupním prostoru mimoúrovňová křižovatka. Další kraj plánuje v blízkosti ulice Černého a obří křižovatka má být na území Brna-Bosonoh a Troubska, tedy v oblasti dlouhodobě přetížené hlukem a znečištěným ovzduším," uvedl Firbas.

Kraj chce aktualizaci stihnout do podzimu roku 2020, kdy se konají krajské volby.

Štítky petice, R43, silnice, dálnice, stavba

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.