Brněnští zastupitelé dnes jednali o konečném rozhodnutí města o budoucí poloze hlavního nádraží. Jednání se protáhlo téměř na pět hodin. Na jeho konci odhlasovali zastupitelé doporučení nové polohy nádraží v odsunuté variantě u řeky, avšak s podmínkou vybudování severojižního vlakového diametru. Rozhodnutí města i kraje budou sloužit pouze jako doporučení, konečné rozhodnutí vynese v květnu letošního roku vláda.
Ještě před samotným hlasováním zastupitelů vystoupily se svými názory víc než dvě desítky občanů. Z jejich strany zazněla podpora obou variant, ve většině z nich podpora varianty Petrov. Poté vyhlásili zastupitelé desetiminutovou přestávku, která se však protáhla na hodinu a půl. I poté si vzali zastupitelé další čas na debatu v primátorově kanceláři.
Za Petrov kopali na zastupitelstvu především Zelení, Žít Brno a Piráti. „U odsunutého nádraží fatálně chybí podrobný plán, jak by měla vznikat městská infrastruktura,” uvedl za Zelené Martin Ander. Následně připustil, že realizovatelné jsou obě varianty nádraží.
„V odsunuté variantě spatřujeme velká dopravní rizika. Hovoří o tom i posudky dopravních odborníků,” uvedl primátorův náměstek pro dopravu Matěj Hollan. Zastupitelé Žít Brno navrhli v případě odsunuté varianty prosadit závaznou podmínku vybudování brněnské obdoby metra - severojižního vlakového diametru, tedy podzemní (a místy i nadzemní) vlakové dráhy spojující severní a jižní část města.
„Diametr je jediným možným řešením, jak dostat lidi z regionů na hlavní nádraží. Tato dopravní stavba nám umožní naprosto změnit strukturu toho, jak se budeme pohybovat po městě," uvedl náměstek primátora Petr Hladík. Zastupitelský klub lidovců podpořil variantu u řeky. Pro variantu u řeky se pak vyslovili všichni zastupitelé z ostatních stran - KSČM, ODS i ČSSD.
„Jen hlupák nemění názor. A já ho změnil. Chtěl bych poděkovat SŽDC za vybudování velkého díla (Studie proveditelnosti - pozn. red.) a městskému architektovi za jeho práci i přes to, pod jakým tlakem byl," prohlásil brněnský primátor Petr Vokřál. Narážel přitom na fakt, že dříve podporoval nádraží v centru.
Také podle primátora je důležité postavit severojižní diametr. A to i za cenu, že by diametr zpočátku obsluhoval pouze jih města a až postupem času se prodloužil k Šumavské ulici a nakonec k tišnovské trati.
„Nechci nijak zlehčovat rozhodnutí, které udělali lidé, jež hlasovali v referendu. Je však nutné pamatovat na fakt, že obě referenda byla neplatná. Ve fotbale také nemůžete říct: kdyby nás bylo šest, vyhráli bychom. To nelze," glosoval primátor.
Rozhodnutí města i kraje, jež také odhlasoval odsun nádraží k řece, budou sloužit pouze jako doporučení, konečné rozhodnutí vynese v květnu letošního roku vláda.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.