sobota 15. května 2021 Žofie

Ombudsman oceňuje pomoc úřadů práce nezaměstnaným

Ombudsman Pavel Varvařovský oceňuje přístup úřadů práce, které nově pomáhají lidem získat doklady o důchodovém pojištění. Tato potvrzení jsou nutná především pro vyplácení dávek v nezaměstnanosti.

„Někteří lidé s nimi ale mají potíže, dřívější zaměstnavatel jim totiž tyto dokumenty není z nejrůznějších důvodů schopen vydat. Úřady práce proto nad rámec svých povinností tato potvrzení žádají u České správy sociální zabezpečení (ČSSZ),“ sdělil veřejný ochránce práv.

Tento postup vítá, protože je podle něj příkladem dobré správní praxe. Úřady práce tak pomáhají lidem v tísni nejen uspíšit jejich žádost o vyplacení dávek, ale i vyřešit problémy s papírováním. V minulosti to nebylo běžné.

Ombudsman se kdysi zabýval několika případy, kdy lidé nepředložili ne vlastní vinou doklady o důchodovém pojištění, a nedostali proto dávky.

Občan se přitom může dostat do nesnází snadno. Přijde o práci a požádá o podporu v nezaměstnanosti. Nemá ale na ni nárok, pokud mu poslední zaměstnavatel nevydá potřebné doklady, a to hlavně evidenční list důchodového pojištění.

Zápočtový list k přiznání sociální dávky nepostačuje, protože prokazuje jen dobu trvání pracovního poměru, nikoliv dobu důchodového pojištění. V těchto případech úřady práce vyzývají zaměstnavatele k předložení scházejících dokladů.

Stávají se ale také případy, kdy je zaměstnavatelé nepředloží. Vznikala tak patová situace. Úřady práce ale začaly před časem v těchto kauzách požadovat potvrzení od ČSSZ, což vedlo k řešení problémů.

Zdroj: ČTK

Štítky úřad práce, přístup, nezaměstnanost, ombudsman, důchodové pojištění

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.