Ombudsman Pavel Varvařovský oceňuje přístup úřadů práce, které nově pomáhají lidem získat doklady o důchodovém pojištění. Tato potvrzení jsou nutná především pro vyplácení dávek v nezaměstnanosti.
„Někteří lidé s nimi ale mají potíže, dřívější zaměstnavatel jim totiž tyto dokumenty není z nejrůznějších důvodů schopen vydat. Úřady práce proto nad rámec svých povinností tato potvrzení žádají u České správy sociální zabezpečení (ČSSZ),“ sdělil veřejný ochránce práv.
Tento postup vítá, protože je podle něj příkladem dobré správní praxe. Úřady práce tak pomáhají lidem v tísni nejen uspíšit jejich žádost o vyplacení dávek, ale i vyřešit problémy s papírováním. V minulosti to nebylo běžné.
Ombudsman se kdysi zabýval několika případy, kdy lidé nepředložili ne vlastní vinou doklady o důchodovém pojištění, a nedostali proto dávky.
Občan se přitom může dostat do nesnází snadno. Přijde o práci a požádá o podporu v nezaměstnanosti. Nemá ale na ni nárok, pokud mu poslední zaměstnavatel nevydá potřebné doklady, a to hlavně evidenční list důchodového pojištění.
Zápočtový list k přiznání sociální dávky nepostačuje, protože prokazuje jen dobu trvání pracovního poměru, nikoliv dobu důchodového pojištění. V těchto případech úřady práce vyzývají zaměstnavatele k předložení scházejících dokladů.
Stávají se ale také případy, kdy je zaměstnavatelé nepředloží. Vznikala tak patová situace. Úřady práce ale začaly před časem v těchto kauzách požadovat potvrzení od ČSSZ, což vedlo k řešení problémů.
Zdroj: ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.