Brněnský krajský soud v pátek rozhodl, že společnost Student Agency nemusí zaplatit pokutu 5,154 milionu korun, kterou společnost dostala od antimonopolního úřadu za příliš levné jízdenky na autobusové lince mezi Brnem a Prahou. Verdikt vynesl soudce David Raus.
„Praktika Student Agency byla sice agresivní, avšak odpovídala soutěžení na trhu,“ zdůvodnil soudce. Dodal, že podle předložených důkazů Student Agency na přepravním trhu mezi Brnem a Prahou nedominovala, nemohla tedy svého postavení zneužít.
Proti pokutě 5,154 milionu korun, kterou dostala od ÚOHS za zneužití dominantního postavení na autobusové lince Praha - Brno a zpět, podala společnost Student Agency žalobu.
„Hájíme práva zákazníků na nízké ceny plynoucí z konkurenčního boje. S rozhodnutím ÚOHS, kterým byla Student Agency udělena pokuta za to, že jezdila na trase Praha – Brno příliš levně, nesouhlasíme," uvedl mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj.
Pokuta, kterou měla firma podle ÚOHS zaplatit, je podle Ondrůje daní za to, že Student Agency reagovala na vývoj trhu a svým zákazníkům nabídla výhodu nižších cen stejně jako konkurence.
„Antimonopolní úřad udělením pokuty tvrdí, že není problém, když někdo prodává své zboží nebo služby draze nebo nekvalitně, ale postihuje ty, kteří nabízí služby levné a kvalitní," uvedla Student Agency v prohlášení.
„Nikdy se nevzdáme našeho práva bojovat o zákazníka kvalitní službou a nízkými cenami. Žádný úřad, ani ten, který má v popisu práce přesný opak, nemůže narušovat volnou soutěž konkurenčních subjektů tím, že vydá úřední rozhodnutí, kterým poškodí zákazníka, aby ve svém důsledku hájil individuální podnikatelské zájmy konkurenčního stěžovatele," řekl Radim Jančura, zakladatel a majitel Student Agency.
„Verdikt soudu respektujeme, nicméně proti němu podáme kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu," řekl mluvčí antimonopolního úřadu Martin Švanda.
Podle ÚOHS firma zneužívala od začátku prosince 2007 do začátku března 2008 svého dominantního postavení. Snížila ceny kreditových jízdenek za jednosměrnou přepravu na 50, později 95 korun. Podle ÚOHS bylo cílem tohoto jednání vyloučit z trhu konkurenční dopravní společnost Asiana.
ÚOHS podle svého dřívějšího vyjádření nepokutoval Student Agency za nízké ceny, ale za jejich cílené použití k vytlačení jiného soutěžitele z trhu. Snížení cen firmou Student Agency podle ÚOHS nebylo motivováno snahou poskytnout prospěch zákazníkům, ale snahou vytlačit konkurenta z trhu, což mělo omezit zákazníky ve výběru přepravce.
Společnost Asiana konkurenční tlak Student Agency nevydržela a na konci roku 2009 přestala jezdit na trase Karlovy Vary - Praha - Jihlava - Brno. Svých deset autobusů později využívala jen na nepravidelnou zájezdovou dopravu, například pro cestovní kanceláře nebo hokejovou reprezentaci či extraligové kluby.
„Pravidelné dopravě se už nebudeme věnovat," uvedl tehdy majitel firmy Alexej Litvin. Jeho společnost se v současnosti věnuje především prodeji letenek, hotelnictví, zprostředkování ubytování, víz a pojišťovnictví.
Napsal Jiří Nováček, Mediafax
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.