Nejedná se o aprílový žert, ani osamělý výkřik do tmy. Jihomoravští politici usilují o výstavbu metra v Brně. Ambiciózní plán už má hotovou studii proveditelnosti, naplánovanou trasu a dokonce i jízdní řády. Obsluhovat bude patnáct zastávek, z toho sedm podzemních. Trať má spojovat centrum metropole s městy na okraji Brna. Lidé by tak mohli "metrem" cestovat z Tišnova až do Slavkova. Dnes o tom jako první informovala Mladá fronta Dnes.
Jihomoravští politici oprášili významný projekt brněnského metra v souvislosti se studií proveditelnosti, která hodnotila možnosti umístění nového vlakového nádraží v Brně. Tyto dvě stavby spolu totiž úzce souvisí. Brněnské metro počítá s náklady zhruba 23 miliard.
Projekt "severojižní diametr" nepočítá pouze s podzemním vlakovým spojením. Na brněnskou hromadnou dopravu by navazovala zhruba polovina, konkrétně sedm podzemních zastávek. Zbytek by spojoval okrajové části Brna s přilehlými městy, například Tišnovem a Kuřimí na severu, nebo Slavkovem na jihu.
Vlakové soupravy v Brně by jezdily co pět minut. Spojení v rámci celého severojižního diametru počítá se spoji každou půlhodinu.
Kvůli údajné jednoznačné potřebě koridoru vytáhl téma krajský výbor pro dopravu. „Významně se tak uleví dopravě v Brně i jeho okolí. Myslím, že bez této stavby už město opravdu za pár let zkolabuje,“ řekl předseda výboru Jan Nečas (ANO). „Diametr podporujeme a vidíme v něm velký potenciál,“ doplnil krajský náměstek pro dopravu Roman Hanák (ČSSD).
Vzhledem k vysokým nákladům projektu nejsou Brno s Jihomoravským krajem schopni projekt financovat. Jihomoravští politici tak chtějí, aby byl projekt zařazen do rozhodnutí o poloze nového vlakového nádraží. „Požadujeme, aby nová vláda v rozhodnutí řekla, že má jít o navazující stavbu na modernizaci železničního uzlu,“ uvedl Mf Dnes dopravní náměstek brněnského primátora Matěj Hollan (Žít Brno).
Stát s tím však nepočítá. „Úvahy včetně zadávání studie byly plně v zájmu Jihomoravského kraje,“ sdělila Mladé frontě mluvčí Správy železniční dopravní cesty(SŽDC) Kateřina Šubová. Projekt navíc nebyl součástí studie proveditelnosti.„Případný budoucí diametr se ve vypracované studii proveditelnosti nezohledňoval, což bylo jasně stanoveno také v zadání,“ doplnila Šubová.
Podle informací Mladé fronty by se v nejvíce optimistických výhledech mohlo začít stavět už v roce 2020.
Infografika: Mladá fronta Dnes
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Sorry jako, než se ten vláček rozjede, tak už bude muset zase zastavit. Samotný nápad není možná špatný, ale naprosto zcestně provedený.