Místo pěší zóny u brněnského nádraží, kterou zrušil krajský úřad, vznikne podél tramvajové zastávky u obchodního domu Letmo od pondělí 22. ledna sdílená zóna. Její zřízení umožňuje legislativa teprve od počátku letošního roku a je definovaná tak, že do ní mohou vstupovat chodci, vjíždět cyklisté i auta a všichni musí brát ohled na ostatní. Maximální povolená rychlost je zde 20 kilometrů za hodinu, uvedl v tiskové zprávě mluvčí magistrátu Filip Poňuchálek. Díky tomu může zůstat loni vytvořený prostor tak, jak je, a od vozovky nebude zastávku oddělovat zábradlí.
Brno loni prostor přestavělo, vozovku zvýšilo do úrovně chodníku a tramvajové zastávky, odstranilo do zastávky zábradlí a zakázalo zde parkování. Pěší zónu vytvořilo v dubnu, ovšem v prosinci ji krajský úřad na podnět fyzické osoby zrušil kvůli tomu, že město dostatečně neodůvodnilo, proč by zde měli mít přednost chodci před auty. Zároveň úřad vyhodnotil umístění dopravního značení jako nepřehledné a nezákonné.
Město sice s názorem krajského úřadu nesouhlasilo, nicméně se mu muselo podřídit, protože proti němu nebylo možné se odvolat. Zároveň chtělo zachovat výhody, které z pěší zóny plynuly chodcům, což byl volný pohyb mezi chodníkem u Letma a zastávkou. Zatímco aut zde jezdí poměrně málo, chodců před nádražím projdou denně tisíce.
Středa, 10. ledna 2024, 07:00
Krajský úřad Brně v prosinci zrušil pěší zónu u brněnského hlavního nádraží podél tramvajové zastávky směrem na Nové sady, od pondělí jsou značky přeškrtnuté. Loni na jaře město upřednostnilo před auty chodce, kterých tam denně projdou tisíce....
„Sdílená zóna je pro přednádraží ideální a pro tyto a jí podobné prostory byla koncipována. Na základě jednání s krajským úřadem a policisty jsme navrhli nové značení, které tu bude v pondělí 22. ledna nainstalováno. V tomto zrychleném režimu chceme vyřešit nastalou situaci, která není pro nikoho komfortní. Chodci nemusejí mít obavy z velkého provozu. Díky zákazům odbočení vlevo, které jsou zavedeny ve směru od Nových sadů na Koliště a z Koliště směrem na Benešovu, se na komunikaci při Nádražní ulici dostanou pouze rezidenti z blízké oblasti v okolí Novobranské nebo auta strážníků, policie či dopravní obsluha. Při dodržování dopravních předpisů není tedy možné, aby se v uvedené oblasti díky novému dopravnímu značení zvýšil počet vozidel," uvedl radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).
Ve sdílené zóně mají před ostatními přednost pouze tramvaje. Chodci a cyklisté mohou využívat celou šířku komunikace, parkování kol a aut je povoleno jen na místech k tomu určených. Zásobování pro místní podniky je možné po dobu 30 minut ráno. U Letma najdou řidiči i obrátková místa na parkování, která jsou k dispozici po celý den.
Na dodržování dopravního značení a předpisů mají dohlížet strážníci i policisté a město připravuje na léto instalaci kamer, které budou dohlížet na zákazy odbočení.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
přesně! stejně tak to funguje třeba v samém centru, jako je masarykova, náměstí svobody, rašínova... (a to i přesto, že tam se tomu říká pěší zóna)! prostě: ZASE JEN VYHOZENÉ PRACHY! :-(((
Takže vůbec žádná změna. :-D Ale budeme tam mít krásnou novou značku :-D