Plány na nové hlavní nádraží řeší Brno už dlouhá léta. O podobě očekávané stavby rozhodlo před dvěma lety, kdy architektonickou soutěž vyhrál nizozemský ateliér. Velký putovní model návrhu moderního železničního uzlu, který začnou dělníci stavět v roce 2028, si zájemci prohlédnou v Křížové chodbě Nové radnice.
Stavba, o které se v jihomoravské metropoli mluví už téměř jedno století, se dočkala dalších obrysů. Nizozemci, kteří vyhráli soutěž o podobu brněnského hlavního nádraží, letos dokončili architektonickou studii a podrobné plány představili veřejnosti. Kompletní vizualizace a panely s informacemi o plánované železnici a jejím okolí Brňané uvidí na putovní výstavě.
Podle návrhu bude nová železniční zastávka u řeky Svratky vyhovovat hlavně chodcům. Kolem nádraží vznikne nová pěší a cyklistická zóna. Obě pásma od sebe budou oddělená pro vyšší bezpečnost. Architekti slibují také přehledná a bezpečná nástupiště, jež cestujícím usnadní přestupy a nabídnou více spojů s lepší návazností. V plánu je i parkoviště s pěším přístupem do nádražní haly.
Expozice modelu z ateliéru holandských odborníků Benthem Crouwel Architects, kteží za sebou mají podobné projekty v Rotterdamu nebo Amsterdamu, je k vidění i vizualizace přilehlého sousedství. „Nové nádraží v Brně nebude bariérou ve městě, bude postaveno v souladu s okolím,“ uvedl radní pro dopravu a správu městských účastí Petr Kratochvíl (ODS).
Pondělí, 8. května 2023, 12:00
Brno se po několika letech dočkalo dalšího posunu v plánované přestavbě železničního uzlu. Čtyři roky od vzniku memoranda o společné spolupráci se sešli zástupci města, kraje, státu i železnice, aby dokument podepsali a dělníci mohli začít pracovat....
Přesun současné stanice z centra města asi o kilometr na jih do oblasti dnešního dolního nádraží je ale jen jedním bodem celého projektu. Nedostatečnou kapacitu nádraží řeší také řada dalších novinek železniční infrastruktury, jako je například přestupní terminál v Černovicích či změny v Horních Heršpicích nebo Židenicích. Poloha nádraží umožní také přirozený rozvoj plánované čtvrti Trnitá.
Očekávaná stavba má splnit vyšší nároky na příměstskou dopravu, místem ale povedou i vysokorychlostní mezistátní tratě. Dělníci začnou kopat za pět let, hotovo má být v roce 2034, kdy Brnem také projede první rychlovlak. Železnice tak splní úlohu moderního dopravního uzlu, kde se budou potkávat všechny druhy dopravy.
Křížit se v něm budou také dva hlavní evropské železniční koridory pro dálkové a mezinárodní vlaky. V jihomoravské metropoli se propojí tři vytížené tratě, a to od Prahy, od Vídně a od Ostravy. Podle více než pět let staré studie proveditelnosti celkové náklady činí 50 miliard korun.
Výstava potrvá do 23. října každý všední den. V listopadu se přesune do nákupního centra Vaňkovka, od 24. listopadu do konce roku pak bude k vidění v Urban Centru v Mečové ulici.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Tak ve tvorbě papundeklových modelů nádraží jsme v posledních cca 15 letech v Brně na světové špičce a skutek utek...
LŽIVÝ TITULEK ČLÁNKU! lidé si NEPROHLÍŽÍ nové hlavní nádraží, ale POUZE jeho MODEL - a to je, přiznejte si soudruzi, dost ZASADNÍ ROZDÍL! (něco jako skutečné peníze a "peníze" ze hry monopoly a sázky), že...?!
"baví mě" ty mínusy. :-D tito lidé zřejmě v obchodě platí penězi z dětských her... :-DDD