Moravskou metropolí se prohání trolejbus Mario, který zkompletovali pracovníci Dopravního podniku města Brna (DPMB). Složení vozu trvalo dělníkům, kteří montovali kabelové rozvody, motory či elektrické výzbroje, desítky dní. Celkem plánují sestavit čtyřicet trolejbusů.
Brněnský dopravní podnik už má zkušenosti s kompletací tramvají, které zná veřejnost pod názvem Drak. Že se pracovníci vrhnou rovněž do sestavování trolejbusů, se vedení rozhodlo i z důvodu vidiny finanční úspory. Na skládání vozů se podílí dvanáct lidí.
„Vlastním sestavováním ušetříme na jednom kusu 2,5 milionu korun. Pokud bychom pořídili všech čtyřicet trolejbusů, které máme zajištěné rámcovou smlouvou, ušetříme sto miliónů korun,“ uvedl ředitel DPMB Miloš Havránek.
Na zkušební provoz bez cestujících jsou připraveny dva vozy, přičemž do brněnských ulic zatím vyjel jeden. Do konce roku dostanou pracovníci do rukou komponenty pro sestavení dalších deseti. Plně klimatizované trolejbusy SOR TNS 12 jsou nízkopodlažní a kromě Brna obsluhují cestující také v Jihlavě. Všech čtyřicet vozů má v Brně jezdit do konce roku 2025.
Zkušební provoz Maria potrvá do doby, než najezdí deset tisíc kilometrů. Polovinu vzdálenosti bez zátěže, druhou polovinu s odpovídající zátěží. Pokud se vůz osvědčí, na běžných linkách se ukáže v květnu. „Cestující se s novými trolejbusy svezou nejčastěji na linkách 30, 32 a 34,“ řekl Havránek s tím, že skládání vlastních vozů je v Česku unikátním projektem.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.