Počasí dnes2 °C, zítra4 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Mezi Brnem a Blanskem se letos rozjedou vlaky, slibují železničáři

Více než čtvrt roku se cestující vyrovnávají s omezením na trase mezi Brnem a Blanskem, kde od konce minulého roku vypukla velká železniční výluka. Vlaky se mají po kolejích znovu rozjet v prosinci. Železničáři tvrdí, že termín stihnou i přes to, že je znervózňuje válka na Ukrajině a s tím související úbytek pracovníků i růst cen materiálů.

Součástí rozsáhlé rekonstrukce, jež vyjde na bezmála šest miliard korun, je kromě oprav koridoru také sanace tunelů, výměna trakčního vedení, úprava nástupišť nebo přestavba nádražní budovy v Adamově. Nyní se železničáři po několika měsících pochlubili, jak s pracemi pokročili. 

„Demontované je původní trakční vedení a zároveň už se betonují základy pro nové stožáry. Pracuje se na přeložkách sdělovacího a zabezpečovacího zařízení a sanaci skalních svahů. Prakticky z celé trati už byl odstraněný železniční svršek a stavbaři mohou pracovat na jednotlivých stavebních objektech, propustcích a demontáži stávajících mostních konstrukcí. Pokračují rovněž práce na sanaci tunelů. Například v Blanenském tunelu se nyní buduje nové ostění,“ popsala Nela Friebová, mluvčí Správy železnic (SŽ), která má projekt na starost. 

V plném proudu jsou rovněž práce v Adamově, kde podstupuje proměnu tamější stanice. Dělníci tam například odstranili koleje, odtěžili kolejové lože nebo zakládají nové protihlukové stěny či trakční vedení. Změny zaznamenává i výpravní budova, kde stavbaři pracují na izolacích či se otloukají omítky. 

Na vylepšení zázemí se těší i cestující z Brněnska. V Bílovicích a Babicích, kde pracovníci odstranili současná nástupiště, která se po úpravách stanou bezbariérová.  

Stihneme to, slibují železničáři i ministr

Na pracující lidi na železnici se přijel dnes podívat rovněž ministr dopravy Martin Kupka (ODS), kterému stavebníci sdělili, že projekt stíhají. I přes to, že se v současné době potýkají s problémy. Mezi největší patří například odliv pracovníků z Ukrajiny, kteří se vrátili kvůli válečnému konfliktu zpět do země. 

Máme signály z jiných staveb, že k podobným problémům dochází. Stavba mě ujistila, že se jedná jen o několik jednotlivců, což dokončení projektu neohrožuje,“ řekl Kupka. 

Daleko větší starosti dělá železničářům růst cen stavebního materiálu, jehož ceny rovněž ovlivnil válečný konflikt na Ukrajině. Podle Kupky se podařilo stavbu včas předzásobit. Neplatí to ale u všech surovin. „Na všech stavbách je nyní komplikací ocel. Sledujeme vývoj cen, a to na českých i světových trzích. Za poslední měsíc se cena u některých výrobků se zvýšila až o třicet procent,“ dodal Kupka.

Adamov je bez kolejí i nádraží. Vlaková trať z Blanska do Brna se rekonstruuje

Železniční trať mezi Blanskem a Brnem podstupuje rozsáhlou rekonstrukci, kvůli níž se na trase na rok zastavil vlakový provoz. Součástí prací je také sanace tunelů, výměna trakčního vedení, oprava zastávek nebo přestavba nádražní budovy v Adamově.

Práce odnesla silnice

Po dobu vlakové výluky vezou lidi autobusy náhradní dopravy, které výrazně zatížily silnici II/374 mezi Bílovicemi nad Svitavou a Adamovem. Po vozovce kromě autobusů také motoristé či náklaďáky ze staveniště. Kvůli tomu je povrch v havarijní stavu a bude muset podstoupit opravu. Podle ředitele Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Romana Hanáka je stav silnice výrazně horší, tedy i nebezpečnější, než tomu bylo v úvodu října loňského roku.

„Na vozovce jsme identifikovali síťové trhliny, velké poklesy krajnice směrem k řece, které doprovázejí podélné trhliny. Navíc řeka Svitava eroduje břehy, které přímo navazují na komunikaci. Výsledkem odborného posudku je doporučení o okamžitém uzavření tohoto úseku,“ zdůvodnil už dříve někdejší sociálně demokratický radní pro dopravu Hanák. 

Železničáři věří, že silnice do konce výluky vydrží. Navíc se má většina materiálu od léta převážet znovu po kolejích, čímž odpadne nápor na vozovku, která následně podstoupí rekonstrukci.

Mezi Bílovicemi a Adamovem dosloužila silnice. Nevydržela nápor vlakové výluky

Jasné stanovisko vydali jihomoravští silničáři, když zkontrolovali technický stav silnice II/374 mezi Bílovicemi nad Svitavou a Adamovem. Vozovka je v havarijním stavu, a tak musí do opravy. Na kvalitě povrchu se podepsala vlaková výluka, kvůli níž...

Hodnocení článku je 80 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto

Štítky Brno, Blansko, Výluka, Vlaky, silnice, ruská invaze na Ukrajinu, Martin Kupka, tunel, environmentální remediace, Adamov, Ukrajina, ODS

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Mezi Brnem a Blanskem se letos rozjedou vlaky, slibují železničáři  |  Doprava  |  Zprávy  |  Brněnská Drbna - zprávy z Brna a Jihomoravského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.