Utahujeme opasky, hlásí brněnský dopravní podnik, který se vyrovnává s úbytkem cestujících či zdražením pohonných hmot a elektřiny. Kvůli zvýšeným nákladům na provoz příští rok prodlouží intervaly některých spojů mimo špičku. Se změnou jízdních řádů, která nastane v neděli, se do svých kolejí po výluce vrátí tramvaj č. 4 a linky 31 a 78 pojedou znovu přes Přemyslovo náměstí. Přestane naopak jezdit trolejbus 35 z Mendlova náměstí na Kamenný vrch.
Dopravní podnik města Brna (DPMB) tvrdí, že kvůli výraznému zdražení elektřiny zaplatí za komoditu až čtyřikrát více. Vyrovnávat se musí rovněž s nárůstem cen plynu či nafty. Celkově podle městského dopravce vyjdou náklady na více než 400 milionů korun.
Další položkou, kvůli níž se omezí částečně spoje, je úbýtek cestujících, kterých jezdí při covidu méně než před pandemií, a inflace. Mzdy zaměstnanců se totiž podle generálního ředitele Miloše Havránka loni nezvyšovaly, a proto je na záměr připraveno více peněz z rozpočtu na příští rok.
Vedení DPMB ale uklidňuje, že cestující by neměli pocítit změnu k horšímu. Přibližně se intervaly spojů prodlouží mimo špičku o půl minuty, jiné linky se zruší, jako například 63, která jezdila z Chrlic do centra, 74, jež jezdí Černovicemi a Starou osadou, nebo trolejbus 35, který nahradí linka 26.
„S ohledem na reálnou poptávku cestujících dojde ke zrušení posilové autobusové linky 63 a 74 provozované ve špičkách pracovních dnů. Náhradou DPMB posílí provoz souběžné autobusové linky 64. V ranní špičce budou navíc vyjíždět posilové spoje z Chrlic, které budou z Komárova pokračovat jako linka 67 přes centrum směr Jundrov,“ popsal dopravní ředitel brněnského dopravního podniku Jan Seitl, podle nějž se i přes zavedená opatření očekává, že podnik bude příští rok hospodařit se ztrátou 100 milionů korun.
Další novinkou je prodloužení provozu nočních linek do 7:00 v nepracovní dny. Cestující se tak dostanou lépe na hlavní nádraží, respektive nebudou muset přestupovat. Brněnský dopravní podnik zasáhne rovněž vlaková výluka mezi Brnem a Blanskem. Kvůli tomu pojedou všechny tramvajové linky 4 až do Obřan, kde lidé poblíž tamější základní školy Hamry přestoupí na autobus náhradní dopravy směr Bílovice nad Svitavou a Adamov. Změnou také je, že 75 pojede většinou až do Bílovic, kam jezdila obvykle jen dvakrát za hodinu.
Radost cestujícím udělá alespoň to, že skončí dvě velké výluky. Šalina 4 se vrací na svou původní trasu a dojede až do Obřan. Čtyřka tam nejezdila od začátku srpna kvůli omezení na Tomkově náměstí, kde silničáři pokračují se stavbou Velkého městského okruhu. Zároveň končí rekonstrukce ulice Tuřanka v brněnské Slatině. Dělníci na místě opravují vodovod, kvůli čemuž nejezdily po své trase trolejbusy 31 a autobusy 78.
I přes šetření ale hodlá letos městská akciovka investovat do stavebních a strojních projektu více než miliardu korun. „I přes komplikovanou situaci způsobenou ztrátami na jízdném a zdražováním energií musíme jít stále kupředu v modernizaci vozového parku a obnově tramvajových tratí. Celkem v příštím roce připravujeme investiční záměry za více než 1,5 miliardy korun,“ uvedl Havránek.
Mezi plánované investice patří třeba úprava tramvajové trati v úseku Bohunická – Moravanské Lány, třetí etapa modernizace vozovny v Pisárkách nebo dokončení projektu prodloužení tramvajové trati ke kampusu, což je v plánu ke konci příštího roku.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.