Reklama na povodeň, která má osmileté dvojče v Turecku. Nové logo Mikulova budí emoce

Autoři | Foto Město Mikulov, Istanbul City of Design

Mikulov představil novou vizuální identitu s abstraktním logem a autorským písmem Mikulov Sans. Místo očekávaného nadšení ale návrh mezi obyvateli vyvolal spíš rozpačitost a kritiku. Zatímco odborná porota ocenila hravost a jasnou koncepci, část veřejnosti v liniích nevidí Mikulov, ale spíše kanalizaci, přehradu či křivé chodníky. Upozorňují také na nápadnou podobu s logem Istanbulu z roku 2017. Radnice věří, že až grafika pronikne do celého města, veřejnost ji přijme.

Abstraktní linky a Mikulov Sans

Mikulov na Břeclavsku před pár týdny představil zbrusu novou vizuální identitu, jíž vévodí originální logo i autorský font písma. Mikulovské logo tvoří čtyři linky pod sebou. Horní tvoří oblouky, druhá pod ní siluetu hradeb, další trojúhelníkové špičky a poslední vlnovky. Vše má symbolizovat město a okolní krajinu. 

Zpracování vyšlo z dílny designéra Lukáše Kijonka a jeho týmu, kteří s návrhem zvítězili v designérské soutěži pořádané organizací Czechdesign. Porota ocenila zejména hravost a jasnou myšlenku. Návrh podle odborníků reflektuje potřeby města, nese emoční vazbu k místu a má potenciál obyvatele propojovat. Pomáhal mu též Petr Kvíčala, jenž patří k významným osobnostem české abstraktní malby. Součástí návrhu je i vlastní písmo nazvané Mikulov Sans.

Věděli jste...?
Kvíčala byl na přelomu osmdesátých a devadesátých let průkopníkem v objevování a prosazování ornamentu jako svébytného výrazového prvku. Redukcí jihomoravské krajiny do zjednodušených forem se umělec zabývá dlouhodobě.



 

Mikulovští se baví

Nová vizuální identita měla místní propojit, nicméně se stal pravý opak. Vítězný návrh se stal terčem posměchu i kritiky. Nové logo radnice představila v místním kině i na sociálních sítích. Právě tam se obratem rozpoutala bouřlivá diskuze.

FOTO: Město Mikulov

Část obyvatel se novému vizuálu posmívá, jiní v něm nevidí reálné propojení s městem. „Jako člověka, který má v Mikulově kořeny i jako grafického designéra, mě tahle nová vizuální identita trochu mate. Snažím se pochopit, co konkrétně na tom symbolu reprezentuje samotný Mikulov. Hlavním motivem je tvar, který připomíná spíš přehradu nebo hráz. A barva? Modrá v regionu, který stojí na vinohradech, teplu, světle a zlatavých tónech Pálavy… tomu fakt nerozumím," napsala komentující.

„A co to má vyjadřovat jako? To je jako přehrada? Máme v Mikulově někde prehradu? Že by kardinál Dietrichstein postavil někde v Mikulově přehradu o které nevíme?
Akorát použili hezky font na nápis Mikulov, to je tak všechno..."
vyjádřil se jiný z občanů.

Reklama na povodně a křivé chodníky

Nové logo za více než jeden a půl milionu lidem často připomíná reklamu na vodovody a kanalizace. Jeden diskutující upozornil, že voda v Mikulově neteče a logo mu připomíná most nad rozbouřenými vodami. „No to je hrůza, trochu Egypt, trochu Tunis, reklama na povodně, to by lépe zvládly děti ve školce," míní další z obyvatel Mikulova. „Mně ta spodní linie evokuje ty křivé mikulovské chodníky," zavtipkoval druhý. 

Nejen samotní obyvatelé Mikulova, ale i jiní uživatelé sociálních sítí si všimlo nápadné podoby s jinými logy. V příspěvcích nejčastěji zmiňovali turecký Istanbul, který své logo má od roku 2017. Padla také zmínka o podobnosti s logem developerského projektu v Liptovském Mikuláši.

FOTO: Istanbul City of Design

Chce to čas, míní radnice

K původnímu příspěvku svůj komentář s týdenním odstupem přidalo také vedení města. „Kritiku i negativní reakce na sociálních sítích vnímáme jako běžnou součást zavádění každé větší změny. Vizuální identita je velmi viditelný a symbolický prvek, který se dotýká emocí, a je proto zcela pochopitelné, že na ni mají lidé různé pohledy," zareagovala na bouřlivou debatu radnice. Proces vzniku nové identity byl podle radních transparentní a odborně vedený. 

„Reakce občanů bereme vážně. Zároveň je dobré připomenout, že lidé se na začátku často setkají pouze s logem vytrženým z kontextu. Profese designu však stojí na celém systému, na jeho funkčnosti, srozumitelnosti, použitelnosti a udržitelnosti. Právě v těchto aspektech vítězný návrh pro Mikulov obstál nejlépe. Jsme přesvědčeni, že až si Mikulov tuto novou vizuální identitu obleče naplno, veřejnost uvidí, že byla navržena s úctou k místu, jeho historii i jeho budoucímu směřování," dodalo vedení města.

Anketa

Jak se nové logo Mikulova líbí vám? Hlasujte v naší anketě.

Jak se vám líbí nové logo a vizuální identita Mikulova?

 
 
 
 
 
 
Celkem hlasovalo54 čtenářů
 

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Břeclavsko, Mikulov, logo, vizuální identita, grafika, design, Istanbul

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.