Výskyt ultrajemných prachových částic, které jsou zdraví nebezpečné, na mnohých měřených místech v Brně výrazně překračuje množství, jež se ještě považuje za bezpečné. Tím je 30.000 částic na centimetr krychlový.
"Z měřených míst dopadla nejhůř boční ulice z Úvozu před školkou, kde bylo v úterý naměřeno 102.750 částic," řekl dnes na tiskové konferenci Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví. Ten prováděl měření společně se členem Dánské ekologické rady Kaare Press-Kristensenem.
V neděli a v pondělí měřili v Praze, do Brna přijeli na žádost sdružení Dejchej Brno, které se snaží upozorňovat na silně znečištěné ovzduší ve městě a komunikovat s úřady o zlepšení. Ve městě se měří nejvýše jemné prachové částice, u kterých Evropská komise stanovila limity. Brno přitom limity na mnoha místech překračuje. "Klíčové jsou dlouhodobé důsledky. Vedle předčasných úmrtí to je snížení funkce plic, růst onemocnění dolních cest dýchacích a chronická onemocnění plic," uvedl Šuta. Částice se dostávají až do plicních sklípků a dokážou prostupovat do krve, mohou tedy způsobit infarkt či srdeční mrtvici.
Hodnota, kterou Press-Kristensen naměřil v ulici u školky na Úvoze, je prý nejvyšší, co kdy v životě na otevřené ulici zjistil. Přímo přede dveřmi školky to bylo 18.800 částic. Úvoz patří k jedné z nejznečištěnějších ulic v Brně, na křižovatce s Údolní naměřili 55.300 částic, což je dokonce více než v Praze na magistrále u hlavního nádraží.
Ultrajemné prachové částice zatím meteorologové pravidelně neměří a nejsou ani stanovené limity, což by se mělo do dvou let díky Evropské komisi změnit. "Jsou zhruba pětsetkrát až tisíckrát menší než průměr lidského vlasu. Vznikají ve spalovacích motorech automobilů a jejich významným zdrojem ve městech jsou vozidla s dieselovými motory," vysvětlil Šuta. "Výsledky měření pošleme magistrátu a budeme se snažit hledat řešení," doplnil.
Brno má problémy i s dalšími látkami, které znečišťují ovzduší, ať už jsou to polyaromatické uhlovodíky či oxidy dusíku. "Znečištění, které jsem v Brně naměřil, je významně vyšší než hodnoty ze srovnatelných lokalit v Miláně či Kodani. Jsem překvapený, že moderní město jako Brno nemá nízkoemisní zóny, které existují na mnoha místech Dánska, Švédska či
Německa a omezují vjezd vozidlům s nejvyššími emisemi. Největším překvapením pro mě bylo, že jsem tu neviděl skoro žádné cyklisty," uvedl Press-Kristensen.
Brno chtělo před několika lety koupit filtry do autobusů MHD, nakonec je však odmítlo. V plánu má také stavbu komunikací, které by měly odlehčit dopravě v širším centru. "Jenže některé naopak dopravu ještě zvýší, další mají daleko ke stavbě," poznamenala Hana Chalupská z Dejchej Brno.
Množství ultrajemných prachových částic ve vzduchu v Brně a srovnatelných městech místo a datum měření množství ultrajemných prachových částic na centimetr krychlový vzduchu
Zdroj: Centrum pro životní prostředí a zdraví, ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.