sobota 23. října 2021 Teodor

Znečištění ovzduší v Brně je výrazně vyšší než v západní Evropě

Výskyt ultrajemných prachových částic, které jsou zdraví nebezpečné, na mnohých měřených místech v Brně výrazně překračuje množství, jež se ještě považuje za bezpečné. Tím je 30.000 částic na centimetr krychlový.

"Z měřených míst dopadla nejhůř boční ulice z Úvozu před školkou, kde bylo v úterý naměřeno 102.750 částic," řekl dnes na tiskové konferenci Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví. Ten prováděl měření společně se členem Dánské ekologické rady Kaare Press-Kristensenem.

V neděli a v pondělí měřili v Praze, do Brna přijeli na žádost sdružení Dejchej Brno, které se snaží upozorňovat na silně znečištěné ovzduší ve městě a komunikovat s úřady o zlepšení. Ve městě se měří nejvýše jemné prachové částice, u kterých Evropská komise stanovila limity. Brno přitom limity na mnoha místech překračuje. "Klíčové jsou dlouhodobé důsledky. Vedle předčasných úmrtí to je snížení funkce plic, růst onemocnění dolních cest dýchacích a chronická onemocnění plic," uvedl Šuta. Částice se dostávají až do plicních sklípků a dokážou prostupovat do krve, mohou tedy způsobit infarkt či srdeční mrtvici.

Hodnota, kterou Press-Kristensen naměřil v ulici u školky na Úvoze, je prý nejvyšší, co kdy v životě na otevřené ulici zjistil. Přímo přede dveřmi školky to bylo 18.800 částic. Úvoz patří k jedné z nejznečištěnějších ulic v Brně, na křižovatce s Údolní naměřili 55.300 částic, což je dokonce více než v Praze na magistrále u hlavního nádraží.    

Ultrajemné prachové částice zatím meteorologové pravidelně neměří a nejsou ani stanovené limity, což by se mělo do dvou let díky Evropské komisi změnit. "Jsou zhruba pětsetkrát až tisíckrát menší než průměr lidského vlasu. Vznikají ve spalovacích motorech automobilů a jejich významným zdrojem ve městech jsou vozidla s dieselovými motory," vysvětlil Šuta. "Výsledky měření pošleme magistrátu a budeme se snažit hledat řešení," doplnil.

Brno má problémy i s dalšími látkami, které znečišťují ovzduší, ať už jsou to polyaromatické uhlovodíky či oxidy dusíku. "Znečištění, které jsem v Brně naměřil, je významně vyšší než hodnoty ze srovnatelných lokalit v Miláně či Kodani. Jsem překvapený, že moderní město jako Brno nemá nízkoemisní zóny, které existují na mnoha místech Dánska, Švédska či
Německa a omezují vjezd vozidlům s nejvyššími emisemi. Největším překvapením pro mě bylo, že jsem tu neviděl skoro žádné cyklisty,"
uvedl Press-Kristensen.

Brno chtělo před několika lety koupit filtry do autobusů MHD, nakonec je však odmítlo. V plánu má také stavbu komunikací, které by měly odlehčit dopravě v širším centru. "Jenže některé naopak dopravu ještě zvýší, další mají daleko ke stavbě," poznamenala Hana Chalupská z Dejchej Brno. 

Množství ultrajemných prachových částic ve vzduchu v Brně a srovnatelných městech místo a datum měření množství ultrajemných prachových částic na centimetr krychlový vzduchu

  • křižovatka ulic Úvoz a Údolní (úterý 18. února) 55.300
  • boční ulice od Úvozu u školky (úterý 18. února) 102.750
  • přede dveřmi školky (úterý 18. února) 18.800
  • Zelená plocha pod Špilberkem, cca 150 metrů od ulice (úterý 18. února) 11.750
  • Park Lužánky u Centra volného času (úterý 18. února) 9850
  • Praha, magistrála u hlavního nádraží (pondělí 17. února) 46.250
  • Praha, zastávka Horoměřická v Evropské ulici (pondělí 17. února) 68.600
  • Kodaň, autobusová zastávka Österbrohuset v centru města (čtvrtek 23. října) 30.400
  • Berlín, frekventovaná silnice u hlavního vlakového nádraží (neděle 8. září) 27.950
  • Milán, silniční okruh v centru, Viale Bianca Maria (pátek 7. června) 35.150

   
Zdroj: Centrum pro životní prostředí a zdraví, ČTK

Štítky ovzduší, prach, měření, částice, životní prostředí, Brno, Úvoz

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.