Filmový trailer na novou nekorektní komedii, která si utahuje z chování teenagerů, získal v průběhu necelých dvou týdnů přes půl milionu zhlédnutí. Oblíbila si ho především generace rodičů. Žádný film ale do kin nepůjde. Ve skutečnosti jde o novou kampaň Vzdělávacího institutu pro Moravu, jež cílí zejména na rodiče, kteří bagatelizují duševní zdraví a problémy svých dětí.
Kampaň To za nás nebylo! pojali tvůrci jako filmový trailer na novou komedii s Michalem Isteníkem a Barborou Seidlovou v hlavních rolích. Ústředními postavami traileru jsou vzteky brunátnějící otec, bezradná matka a nešťastná náctiletá dcera. Narozdíl od snímku plného stereotypů jde ovšem o způsob, jak upozornit na zhoršující se psychické problémy mladistvých. „Čtvrtou nejčastějších příčinou úmrtí ve věku mezi 15 až 19 lety je sebevražda," říká Seidlová ve videu navazujícím na trailer.
Nová kampaň Jihomoravského kraje obsahuje video i plakáty a odkazuje na speciální web tonebylo.cz, kde rodiče najdou informace, jak mohou poznat, že je u dětí něco v nepořádku, jak problémy řešit a na koho se případně obrátit. „Mladí lidé se často se svěřují, že jim rodiče odmítají pomoc, jejich obtíže zlehčují nebo reagují tak, že jejich trápení třeba i nevědomky prohlubují. Zpočátku malé problémy mohou přerůst v závažná onemocnění. Stejný problém vnímají i odborné organizace," uvedla krajská radní pro sociální a rodinnou politiku Jana Holomčík Leitnerová (Piráti).
Kampaň pracuje s tezí, že duševní zdraví je stejně tak důležité jako to fyzické a volně navazuje na úspěšnou kampaň Těžká hlava mířenou rovněž na mladistvé. „Duševní zdraví žáků považujeme stále za zásadní téma, kterému je důležité se věnovat. Jakmile jsme připravili platformu pro mladistvé, tak jsme věděli, že bude nutné soustředit se i na rodiče. Cíle kampaně jsme samozřejmě diskutovali s psychology a odborníky z oboru,” dodal radní Jihomoravského kraje pro školství Karel Jurka.
Video získalo za necelé dva týdny přes půl milionu zhlédnutí. „Bojujeme s tím, že lidé v naší cílové skupině jsou apatičtí vůči jakýmkoliv kampaním nebo apelům, proto jsme se rozhodli získat jejich pozornost jinak. Ukázat situace, které by mohly prezentovat, že děti řeší nějaké trápení, ale rodiče to přehlížejí. Je to zpracováno komediálně, ale legrace to není," uvedl manažer Vzdělávacího institutu pro Moravu Marek Šoška.
Jestli se zájem rodičů o duševní zdraví dětí opravdu zvýší ukážou teprve nejbližší měsíce. Už nyní je ale podle kraje jasné, že kampaň, na kterou vynaložil přibližně dva miliony korun, nezapadla a rozvířila diskuzi mezi rodiči na sociálních sítích. Druhá fáze bude od poloviny května zahrnovat také reklamu v ulicích Brna a všech okresních městech. „To za nás nebylo. Můžete si o tom myslet, co chcete, ale děti dnes bojují s jinými problémy. Neotáčejme se k nim zády. Pomozme jim dřív, než bude pozdě," apelují na rodiče oba zúčastnění herci.
Ze studie vědců Národního ústavu duševního zdraví, kterou loni zpracovali v základních školách, až 40 procent žáků devátých tříd základních škol vykazuje známky střední až těžké deprese a 30 procent z nich známky úzkosti. Ve všech oblastech duševního zdraví jsou více zasaženy dívky. Oproti chlapcům jich depresivními i úzkostnými příznaky trpí více než dvojnásobek. Data odborníci získali loni v květnu a červnu u více než 6000 žáků ze všech krajů.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.