Někteří žáci s poruchami učení podle odborníků zároveň disponují mimořádným rozumovým nadáním. Jde o děti s takzvanou dvojí výjimečností, odhady se pohybují mezi dvěma až pěti procenty žáků s poruchami. Téměř u poloviny z nich se však nepodaří jejich nadání včas rozpoznat a rozvinout, oznámila dnes Masarykova univerzita novinářům v tiskové zprávě.
"Mnohé z velmi chytrých dětí mají kvůli dyslexii (poruše čtení) nebo dysortografii (poruše pravopisu) či jiné poruše problém naučit se násobilku nebo vyřešit jednoduchý matematický příklad, přitom mají ale výborné logické myšlení a jsou schopny zvládnout obtížné úkoly," uvedla Šárka Portešová z Institutu výzkumu dětí, mládeže a rodiny na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity, kde se výzkumu těchto žáků dlouhodobě věnují.
Aktuálně vědci sledují čtyři desítky adolescentů, u nichž se poruchy učení snoubí s mimořádným talentem. Mnozí měli na základních školách slabé výsledky, protože jim činí problémy memorování. Mimořádné nadání se projevilo teprve v okamžiku, kdy mohli začít rozvíjet své silné stránky.
Podle psychologů ale nadání řady podobných žáků zůstává navždy skryto. "Tento stav vnímáme jako velmi nepříznivý nejen pro samotné žáky, ale i pro celou naši společnost," zdůraznila Portešová.
Tematice mimořádně nadaných dětí s poruchami učení je věnována čtvrteční mezinárodní konference v brněnském hotelu International. Dlouholeté výsledky výzkumu představí například badatel Steven Pfeiffer z Floridské státní univerzity.
Zdroj: ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.