V tomto roce zadal brněnský magistrát druhou vlnu sociologického šetření s názvem Charakter města Brna v postojích jeho obyvatel (první se uskutečnilo v roce 2009). Pro sběr dat bylo využito standardizovaného dotazníku, výzkum provedla společnost AUGUR Consulting.
Ve vzorku 1012 respondentů byli zastoupeni lidé podle věkových kategorií, pohlaví a městských částí stejně, jako jsou zastoupeni v populaci celého Brna. Dotazovány byly osoby, které jsou ve městě přihlášeny k trvalému pobytu, ale také ti, kteří mají trvalý pobyt jinde, ale v jihomoravské metropoli žijí.
Výsledky výzkumu město prezentuje v lehce bizarním videu. Neuměli bychom to trochu profesionálně?
Výzkum provedla firma v několika oblastech. A tady jsou výsledky:
Respondenti nejvíce souhlasí s tím, že Brno je městem univerzit (96 % odpovídajících rozhodně nebo spíše souhlasí), že je dobře dostupné vlakem (93,7 %) a že se ve městě dokážou dobře orientovat (93,3 %).
Na druhou stranu nejméně souhlasí s tím, že se Brno dokáže dobře propagovat, a to jak v nadnárodním měřítku (pouze 25,8 % respondentů rozhodně nebo spíše souhlasí), tak v rámci České republiky (45,9 %) nebo v médiích (35,9 %).
Největší pozitivní změna v souhlasu mezi lety 2013 a 2009 byla zaznamenána u výroků „V Brně se dá dobře jezdit autem“, „Brno má dobrou nabídku bydlení“ a „Brno je městem hokeje“.
Naproti tomu ve srovnání s rokem 2009 nejvíce poklesla míra souhlasu s výroky „Brno je městem fotbalu“ a „Brno je centrem cestovního ruchu“.
Velké části respondentů (84,4 %) se velmi silně vybaví památky (Petrov, Špilberk, Stará radnice), více než tři čtvrtiny si město asociují s Brněnskou přehradou a 7 z 10 odpovídajících si Brno spojuje s výstavištěm a veletrhy.
Skutečnost, že Brno je v pozitivním směru nejčastěji spojováno s kulturním či přírodním prostředím, byla potvrzena odpověďmi respondentů na volnou otázku, která se zajímala o přednosti města. Dotazovaní mohli odpovídat spontánně.
Největšími přednostmi jsou obecně architektura, historické skvosty, historické jádro města a památky, za klad obyvatelé považují i bohatou kulturu a také přehradu a její okolí.
Naopak nejzávažnějšími nedostatky jsou doprava (špatná průjezdnost městem, provoz velkého městského okruhu, dobudování komunikací apod.), nepořádek (v centru, v parcích, nedostatečný úklid), parkování, sociálně nepřizpůsobiví občané (žebráci, bezdomovci, opilci) a MHD (drahá, nekvalitní, přeplněná apod.).
Jak vyplývá z analýzy výsledků, více než 9 z 10 dotázaných uvedlo, že je velmi (39,4 %) nebo spíše (52,5 %) spokojeno s Brnem jako místem, kde žije.
Nespokojenost projevila méně než desetina dotázaných (velmi nespokojen/a 0,9 % a spíše nespokojen/a 7,2 %).
Z odpovědí na podrobněji položené otázky, které zjišťovaly spokojenost s různými aspekty života ve městě, vyplývá, že respondenti jsou nejvíce spokojeni s dostupností restaurací, kaváren, cukráren apod. (95,6 % je spíše nebo velmi spokojeno), s dostupností obchodů s potravinami (93,5 %) a s nabídkou divadel (92 %).
Na druhou stranu se jim nejméně líbí například stav komunikací a silnic (68,1 % je spíše a velmi nespokojeno) a hlavně mají problém s nedostatkem parkovacích míst (80,4 %).
Co se týče vztahu dotázaných k Brnu, oproti roku 2009 ubylo osob, pro které je Brno nejhezčí místo k životu – v roce 2009 takových respondentů byla celá polovina, dnes je patriotů o něco méně – necelých 45 %.
Oproti roku 2009 ale naopak přibylo těch, kteří považují Brno za příjemné město – letos jich bylo 46,5 % (v roce 2009 39,4 %). V čase o něco málo poklesl i podíl těch, kteří považují Brno za průměrné město, k němuž je nic nepoutá.
Podíl respondentů, kterým se město nelíbí, zůstává v čase stejný a jedná se pouze o půl procenta dotázaných.
Výzkum sledoval i plány odstěhovat se z Brna. Největší podíl osob se neplánuje odstěhovat nikdy (64 %), případné stěhování připouští necelých 13 % dotázaných a 23 % respondentů neví.
Z výsledků obou vln výzkumu (2009 a 2013) vyplývá, že obyvatelé vidí Brno jako město bohaté na historické památky a nabízející rozmanité možnosti trávení volného času. Vnímají je jako město vzdělané a umožňující dobré vzdělání, sídlo s dobrou zdravotní a sociální infrastrukturou, místo s bohatým kulturním životem a město, kde se dá i dobře nakupovat.
Na druhou stranu však kriticky vnímají jeho nedostatky, jako jsou potíže s čistotou a údržbou města či s dopravní zátěží a parkováním.
„Výzkumy, jako je ten o názorech Brňanů na jejich město, nám pomáhají udělat si o Brně přesnější obrázek. Ukážou poměrně jasně, kde jsou silné stránky i slabiny města. Na rozdíl od spíše negativního postoje, který konstruují média, zjišťujeme, že Brňané mají své město rádi a většina by se odtud určitě stěhovat nechtěla. Poukázání na slabiny města nám zase pomáhá přesněji směřovat tok investic,“ řekl k výzkumu primátor statutárního města Brna Roman Onderka.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.