Jako třetí v tehdejším Rakousko-Uhersku (po Vídni a Pešti) a první na území dnešní ČR zahájila před 144 lety, 17. srpna 1869, provoz tramvajová doprava v Brně.
Po vzoru koňské železnice tehdy do ulic moravské metropole vyrazila kolejová vozidla tažená koňským spřežením. Pro nezájem cestujících ale tyto tramvaje z brněnských ulic už na podzim roku 1874 zmizely. Později je nahradily tramvaje parní a od roku 1900 elektrické.
Větší rozvoj brněnské tramvajové dopravy nastal až po světové válce, kdy vznikla Společnost brněnských pouličních drah a "šaliny" se dostaly do Žabovřesk, Řečkovic, Židenic nebo Juliánova. Po roce 1945 byla zbudována trať do Bystrce, pak na Královo pole i nově postavená sídliště.
V Praze zprovoznil první tramvaj v září 1875 belgický podnikatel Eduard Otlet, jehož koňka vozila cestující z Karlína přes ulici Na Příkopě k tehdy ještě rozestavěnému Národnímu divadlu. První elektrickou dráhu v českých zemích postavil vynálezce František Křižík pro Jubilejní zemskou výstavu v Praze v roce 1891. Vedla z Letné do Stromovky, ale po skončení výstavy pro malý zájem postupně zanikla. Provoz první pravidelné městské elektrické dráhy v Čechách byl zahájen v roce 1895 v Teplicích, druhá byla v březnu 1896 linka z pražské Libně do Vysočan, v roce 1897 je následoval Liberec a dva roky nato Olomouc a Plzeň.
Zdroj ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.