pondělí 18. listopadu 2019 Romana

Jihomoravský kraj zvažuje, zda provoz vlaků zadá napřímo

Jihomoravský kraj zatím stále neví, jakým způsobem zajistí provoz regionální železniční dopravy po roce 2019, kdy mu končí desetiletá smlouva s Českými drahami. V úvahu přichází přímé zadání opět národnímu dopravci, další variantou je soutěžení všech tratí v jednom balíku. Kraj preferuje, aby dopravce měl svoje vlaky, připravuje se však i na možnost, že nakoupí vlaky do svého vlastnictví, které posléze vybranému dopravci pronajme, uvedl náměstek hejtmana Roman Hanák (ČSSD).

Většina krajů je nakloněná variantě zadat provozování vlaků opět Českým drahám. Problematika se řeší již poměrně dlouho, čekalo se však na to, až dá stát jasné stanovisko, jak se bude podílet na spolufinancování regionální vlakové dopravy. "Až do letošního července, kdy se uzavřela nová smlouva řešící financování v letech 2020 až 2034, kraj neměl jistotu finančního krytí," vysvětlil Hanák, proč dosud nebylo možné rozhodnout o tom, jak kraj zajistí provoz vlaků.

Zda se kraj přikloní v přímému zadání či k nabídkovému řízení, zatím nelze říct. O žádné z variant totiž rada a zastupitelstvo dosud nerozhodovaly. Otázkou stále zůstává možnost využít prostředky z Operačního programu doprava 2 na nákup vlaků. Kraje mají do pátku předložit ministerstvu dopravy své představy, případně upravit již uvedené. Jižní Morava má zájem o 40 elektrických jednotek za zhruba 7,1 miliardy korun, které by se měly objevit převážně na nejvytíženějších linkách ve směrech z Brna do Tišnova, Blanska, Břeclavi a Křenovic.

Součet požadavků krajů je 30 miliard korun, ty však předpokládají, že množství peněz na nákup vlaků pro regionální dopravu bude nakonec nižší. "Varianta pořízení vozidel do majetku kraje je stále aktuální a krajský úřad na ní usilovně pracuje. Nicméně do definitivního vyjasnění podmínek dotačního programu nelze říci, zda kraj vlaky koupí či nikoliv," uvedl Hanák.

Jisté však je, že část vlaků je stará i 45 let, jsou na hraně životnosti a je potřeba je nahradit. Podle Hanáka by se měl model provozování regionální dopravy v kraji v dohledné době vyřešit díky tomu, jak se zpřesňují podmínky.

Podle Plánu dopravní obslužnosti Jihomoravského kraje pro roky 2012 až 2016 platí kraj Českým drahám letos 932 milionů korun jako kompenzaci za provoz osobních a spěšných vlaků.

Zdroj: ČTK

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.