Davy gratulantů s květinami a dary se dnes scházejí u posledního žijícího českého pilota RAF. Brněnský rodák Emil Boček, který bojoval na druhoválečné západní frontě, oslavil 25. února své 100. narozeniny. Ve vzpomínkách se vrátil k působení v Anglii i setkání s královnou.
Československý letec Boček žije poslední roky v domově seniorů v brněnské Bystrci. K významnému životnímu jubileu tam přišli pilotovi postupně pogratulovat legionáři, hejtman Jan Grolich (KDU-ČSL), starosta městské části Tomáš Kratochvíl (ČSSD) i brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS). Při otázce na největší životní zážitky se pilot opakovaně vracel k času strávenému v Anglii.
Země Spojeného království se mu vryla do paměti i přes to, že procestoval takřka svět. Do bojů se poprvé zapojil ve Francii, kam roku 1939 tajně uprchl z nacisty obsazeného Československa. V Británii pak jako člen československé zahraniční armády sloužil na pozici leteckého mechanika.
Později absolvoval výcvik v Kanadě a začal působit jako stíhač u československé 310. stíhací perutě. „Pořád nejraději vzpomínám na Anglii. Tam bylo všechno perfektní a nové. Naopak ve Francii byl takzvaně bordel a museli jsme nosit dřeváky,“ připomněl si dnes Boček.
Generál strávil za války necelých čtyřiasedmdesát hodin v letadle při bojových akcích. „Ale nikdy jsem se nebál. Vždycky jsem věděl, že já z boje vyjdu dobře a problémy budou mít ti druzí,“ svěřil se dnes Boček, jehož pokoj zdobí fotografie a modely stíhacích letounů.
Zpátky do rodné země se pilot Královského letectva, který má na kontě šestadvacet operačních letů, vrátil na konci války v srpnu roku 1945. Tehdy mu bylo dvaadvacet let. „Když jsem po návratu přišel k našemu domu v Brně, bylo zamčeno. Zaklepal jsem tedy na dveře. No a maminka mě už ani nepoznala po hlase,“ zavzpomínal stoletý generál a držitel nejvyššího státního vyznamenání.
Na primátorčinu otázku, jestli zdárně oslavil svoje 100. narozeniny, měl Boček jasnou odpověď. Narozeniny nikdy neslaví. „Jsem spokojenej, dokud jsem zdravej a žravej, jak se říká. Jen vzpomínám na svůj život. Projel jsem prakticky celý svět a všude bylo dobře,“ řekl Boček, který má zálibu v legendárních britských letounech Spitfire.
Po válce se stal Boček nepohodlným a z armády odešel na vlastní žádost. Zřídil si opravnu motocyklů a později začal pracovat v podniku Mototechna. Do důchodu odešel roku 1988 jako soustružník. Řádného docenění se válečný pilot dočkal až po sametové revoluci.
Při pondělním setkání zavzpomínal Boček například na svůj krátký rozhovor s britskou královnou Alžbětou II., která v roce 1996 společně s Václavem Havlem navštívila Brno. „Nebylo vůbec jednoduché se s ní tenkrát setkat. Ale chtěl jsem ji alespoň pozdravit,“ popsal Boček, jehož vnukem je paralympionik Ivo Koblasa, reprezentant České republiky v cyklistice.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.