Dlouho očekávaná rekonstrukce podchodu pod brněnským hlavním nádražím je na spadnutí. Město dalo výpověď společnosti, která pronajímala část stánků. Mnozí prodejci zavírají své stánky po více než dvaceti letech. Nyní obchodníci neví, co s nimi bude dál.
Smutek, zklamaní i stopy slz bylo možné po celý dnešek vyčíst z tváří prodejců, kteří působili pod dopravním uzlem moravské metropole od devadesátých let. Po rekonstrukci se totiž už nepočítá s prodejci oblečení, kabelek a módních kousků, jež jsou dodnes neodmyslitelnou součástí šatníků mnohých Brňanů. Zpravidla se jedná o stánkaře pocházející z Asie, kteří pracovali pod hlavasem po generace.
„Je mi z toho smutno. S podnikáním tady v devadesátých letech začínal ještě tatínek, který mi podnik dal na starost. Pomáhá v něm celá rodina. Nyní nevíme, co s námi bude,“ svěřuje se smutný prodejce oděvů, který mezitím hází zbytky neprodaného sortimentu do igelitových tašek.
Nejen s asijskými prodejci oblečení lomcovaly dnes emoce. Krám zavřela třeba opravna deštníků nebo prodejna oříšků v cukru, jež dodávala nevábnému prostoru nezaměnitelnou vůni. Zatím není jasné, zda se do prostory v budoucnu vrátí, byť s pekárnou, prodejnou potravin či rychlého občerstvení v návrhu zpracovaného Kanceláří architekta města Brna (KAM) počítá i v budoucnu. I tak ale všechny sužuje nejistota.
„Je to pro živnostníky velká rána. Netuší, jestli dostanou šanci zapojit se do budoucího výběrového řízení a stále se ani neví, komu město prostor pronajme, ani kdy celá rekonstrukce začne,“ popsal Tomáš Uher, koordinátor petice, která se zasazovala za práva obchodníků či budoucí podobu podchodu.
V současné době už většina stánkařů prostory, kterými denně projde tisíce lidí, opustila. Zůstala pouze část obchodníků, kteří spadají pod odlišnou firmou, s níž město vede soudní spory o ukončení jejich činnosti.
S plánem na rekonstrukci objektu pod brněnským vlakovým nádražím se vytasilo vedení radnice koncem listopadu. Záměr přeměnit prostor umožnilo vyřešení majetkoprávních vztahů, které byly jednou z hlavních překážek, proč veřejné prostranství pocházející z osmdesátých let minulého století nepodstoupilo proměnu. S opravou chtějí v moravské metropoli začít po výsledcích detailní stavebně technického průzkum, od nějž se bude odvíjet rozsah prací, které podle odhadů architektů z KAM potrvají zhruba rok.
Podle brněnského náměstka Petra Hladíka (KDU-ČSL) se nyní dokončuje budoucí podoba prostoru a zpracovává dokumentace, po jejímž dokončení hodlá město vybrat firmu, jež rekonstrukci uskuteční. „Jakmile vybereme v soutěži firmu, budeme znát termín, dokdy bude první etapa rekonstrukce hotová. V tu chvíli také chceme vypsat poptávkové řízení na prodejce v nových stáncích,“ uvedl Hladík. Plánovaná druhá etapa souvisí s celkovou plánovanou rekonstrukcí Benešovy ulice.
I přes líbivé vizualizace projektu, jehož finální cenu zatím nikdo nezná, není jasné, zda to bude stačit na to, aby Brňané v areálu dobrovolně trávili čas. Drtivá většina lidí prostor co nejrychleji opustí, protože zvláště ve večerních hodinách se lokalita hemží opilci, bezdomovci či potížísty, kteří mají jen v první polovině minulého měsíce v místech na svědomí bezmála šedesát přestupků.
„Nádražní ulice a její nejbližší okolí patří k lokalitám, na kterou se preventivní kontroly strážníků zaměřují nejvíc v celém Brně. V přednádražním prostoru, ale i v podchodu došlo z podnětu městské policie v posledních letech k výraznému rozšíření a zkvalitnění kamerového systému. Kromě časté přítomnosti hlídek v této oblasti, jde o druhý důležitý faktor, který hraje podstatnou roli při dopadení pachatelů přestupků nebo osob podezřelých z trestných činů,“ řekl už dříve Pavel Šoba, mluvčí Městské policie Brno.
Středa, 22. prosince 2021, 19:00
Podchod pod brněnským vlakovým nádražím patří dlouhodobě mezi největší ostudy města. Atmosféru místa si většina lidí spojuje s asijskými aušusy, vůní ořechů v cukru nebo také pochybnými individui, kterým nezřídka dodávají kuráž omamné látky. Nyní...
Článek má zakázané vkládání komentářů.