Dvaatřicetiletý Vojtěch Kuchař celý život snil o tom, že se stane pilotem. Sen si ale kvůli vysoké ceně pilotního průkazu nesplnil. Na létání ale kvůli tomu nezanevřel, právě naopak. Vrhl se na vývoj leteckých softwarů a společně se svým kamarádem vytvořil letecké simulátory, na kterých si na své přijdou profesionálové i lidé, kteří o létání nic netuší.
Leteckým strojům a technologiím propadl Kuchař už jako malý kluk. Denně trávil hodiny u počítačové obrazovky, kde pomocí tlačítek a joysticků, které si dokonce sám vyráběl, piloval vzlety či přistání strojů. Jakmile se ale začal o dráhu pilota zajímat více, zjistil, že získání profesního průkazu není žádná legrace. Nejen, že uchazeč potřebuje ke splnění cíle odborné znalosti či perfektní angličtinu, ale především peníze. V klasických případech vyjde totiž pořízení leteckého průkazu třeba i na dva miliony korun. K tomu je nutné připočíst stovky hodin tréninku či drcení znalostí ve škole, což v konečném důsledku odradí nejednoho zájemce.
Snu o létání se ale absolvent mechatroniky nevzdal. Po studiích na brněnském VUT se potkal s Dominikem Vahalou, který je profesionálním pilotem Boeingu, a společně dali dohromady plán, jak létání zprostředkovat široké veřejnosti. Vytvořili první letecké simulátory skutečných strojů, jako je slavná americká stíhačka F/A-18 Hornet, F-16, legendární britský Spitfire nebo Boeing 737MAX. Technologie je navíc natolik realistická a propracovaná, že dělá radost nejen nadšencům létání, ale také profesionálním pilotům, kteří si na zařízeních ve volném čase potrénují.
„Naše simulátory jsou dokonalé repliky skutečných strojů – rozměry, ovládáním, chováním letadla při letu nebo i sedačkami, které máme ze skutečných strojů. Lidé si tímto splní sny, protože pilotní průkaz je skutečně náročné získat, a vyzkouší si hned několik strojů z různých historických období, v čemž jsme unikátní nejen v Česku, ale i Evropě. Všechny lety navíc probíhají pod dohledem profesionálního pilota,“ říká Vojtěch Kuchař, zakladatel Buď Pilot, které má zázemí v ulici Úvoz.
Jedním z hlavních lákadel brněnského centra simulátorů je legendární britský Supermarine Spitfire, v němž sváděli souboje i českoslovenští letci s Němci. Nyní jsou bitvy ve slavném stroji ještě realističtější. Ke Spitfiru totiž přibyla nově replika Messerschmitt Bf 109, což je pro změnu německá stíhačka osazená kanonem a kulometem.
„Je možné hrát různorodé mise s leteckými souboji, přepadení bombardérů nebo útok na leteckou základnu. Unikátní je taky propojení s druhým kokpitem letounu Spitfire ve stejné místnosti, díky kterému si lidé můžou porovnat své bojové umění s kamarády nebo kolegy,“ popisuje Kuchař.
Kromě známých letadel ze druhé světové války nabízí brněnské centrum také americké stíhačky F-16 Fighting Falcon, při níž lze provádět akrobatické kousky a dosáhnout rychlosti až 2 tisíce kilometrů, nebo F/A-18 Hornet, která přistává a vzlétá přímo z letadlové lodi. Hlavním unikátem je ale dlouhodobě simulátor Boeingu 737MAX. Ten byl dlouho očekávanou novinkou a vlajkovou lodí slavné americké letecké společnosti. Po dvou tragických nehodách byl však stažen ze vzdušného prostoru po celém světě a na skoro 2 roky bylo možné se v něm proletět snad jen v Brně.
„Vybrat si mohou zájemci z tisíců letišť celého světa - včetně Brna. Z kokpitu má člověk výhled na projekční plátno, které je dohromady 8,5 metrů dlouhé, obsluhuje výhled do 220 stupňů a nezřídka kdy se stává, že se člověku při prudkém manévru zamotá hlava. Někdy to působí až děsivě realisticky,” tvrdí Kuchař, který by rád v příští letech doplnil své centrum také o simulátor vrtulníku.
„Vytvořit software pro vrtulník je v mnohých ohledech odlišné, než v případě letadel. Vrtulník má totiž jiné vlastnosti létání – přístání, ovládání apod. Věřím ale, že do dvou let bychom mohli simulátor vytvořit,“ přeje si Kuchař.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.